Počet zobrazení stránky

pondělí 23. prosince 2019

Veřejnoprávní novináři by se neměli vyjadřovat jako soukromé osoby

V Británii se uvažuje o tom, že novináři BBC budou mít zakázáno vyjadřovat se jako "soukromé osoby" k veřejným tématům (https://www.theguardian.com/media/2019/dec/21/bbc-could-restrict-journalists-twitter).

Už slyším ten ryk, kdyby čeští veřejnoprávní novináři měli zakázáno vyjadřovat na sociálních sítích své názory. Určitě bychom se dozvěděli něco o tom, že prý ti, kdo mají nejvíc plnou pusu svobody, ji chtějí omezovat a něco zakazovat… Jenomže poslyšte tohle:
Když jsem kdysi dávno pracovala v rakouské bance, nikdy jsem si nemohla dovolit říct třeba to, že guvernér centrální banky je idiot, protože centrální banka byla dohledovým orgánem naší banky. Prostě bych tím svého zaměstnavatele poškodila – a to jsem ctila. Nikdy jsem nemohla říct, že produkt, který banka nabízí klientům, je nevýhodný – tak jsem byla aspoň zticha, když už jsem ho nechválila. Loajalita k zaměstnavateli je součástí pracovního kontraktu. Protože mám prořízlou pusu a tohle mě nebavilo, odešla jsem – ale jako zaměstnanec bych nikdy neudělala nic, čím bych zaměstnavatele poškodila.

Kdyby dneska můj zaměstnanec psal na sociálních sítích něco, co by bylo proti filozofii mé společnosti, na minutu má padáka. Kdyby se soudce či vyšetřující policista vykecával na Facebooku o tom, kdo je podle jeho názoru viník, je to nejen na odvolání, ale ještě napřesústa.
A v úplně ve stejné logice zaměstnanec VEŘEJNOPRÁVNÍHO média, které MUSÍ být nestranné, nemá podle mého soudu nárok prezentovat veřejně svůj stranný názor na politiku ani jakákoliv jiná veřejná témata. Když se mu to nelíbí, nechť odejde do soukromého a stranného média. Zákaz vyjadřování veřejnoprávních novinářů není útokem na svobodu, ale právě naopak její ochranou a přiblížením se bodu nula – tak jako když soudce má zakázáno před vynesením rozsudku prezentovat své dojmy. A že to už upraveno je? Jenomže ono to nefunguje?! Takže je to zjevně upraveno nedostatečně!

A jestli se vám přesto nelíbí někomu něco zakazovat (mě taky ne) – položte si otázku: Jsou tedy veřejnoprávní média nutná? OK, zrušíme veřejnoprávní média a každý novinář si bude moct říkat, co se mu zachce – nemám s tím problém. Jakmile ale jednou začne stát něco regulovat, v tomto případě média tím, že si některá z nich přivlastnil, nutně to vyvolává celou kaskádu dalších regulací. Takže buď – anebo.

1 komentář:

  1. V ČR jsme byli vlastně o něco rychlejší: https://www.info.cz/strategie/ct-upravuje-chovani-redaktoru-na-socialnich-sitich-podivejte-se-co-smi-a-nesmi-43452.html

    OdpovědětVymazat