Poslední týden muselo premiéru Andreji Babišovi zvonit v uších
permanentně. Nejprve se Evropský soud pro lidská práva odmítnul vůbec zabývat
(pro „nepřijatelnost“) Babišovým tvrzením, že není estébák.
Pak o něm jednala Evropská komise.
A do třetice Evropský parlament.
To už je obstojná sbírka evropských institucí. Český premiér se tak
v Evropě stává slušnou celebritou. Evropskou komisi a Parlament ale
nezajímalo, zda je Babiš Bureš či Nebureš, ale to, jestli náhodou nezneužívá
svého postavení.
Právníci Evropské komise nakonec dospěli k závěru, že Babiš podle nich stále
profituje z činnosti Agrofertu, ačkoli jej převedl do svěřenského fondu.
Argumentují tím, že jako premiér má zásadní vliv na rozhodování spojené s
využíváním peněz přicházejících z evropského rozpočtu, a proto by podle nich
prý Agrofert neměl mít nárok na podporu z evropských fondů. Jinými slovy, evropští
právníci jsou toho názoru, že Babiš je podle pravidel platných od léta stále ve
střetu zájmů, a to bez ohledu na svěřenský fond. Evropský parlament došel ke
stejnému závěru, který ještě navrch korunoval schválením usnesení vyzývajícího
Komisi, aby zakročila.
Celkem očekávatelně premiér střet zájmů popírá. Argumentuje závěrem
analýzy českého ministerstva spravedlnosti, podle kterého je prý vše v cajku. A
navíc prohlásil, že česká vláda je v kontaktu s Evropskou komisí a věc
s ní řeší. Tolik stručný popis situace. Což ovšem není to, co hodlám
komentovat.
Coby ekonom vskutku neaspiruji na to, že rozštípnu něco, na čem si armáda
českých právníků už nějaký ten čas láme zuby. (Mají evropské instituce pravdu?
Nemají pravdu? Je to střet zájmů? Není? Jak ty zatracené předpisy vlastně
vykládat?)
Coby ekonom ale vidím něco docela jiného.
České ministerstvo spravedlnosti prý provedlo analýzu. Česká vláda „věc
řeší s Komisí“. Takových státem zaměstnaných právníků. Tolik věnovaného
času těchto státních zaměstnanců. Tak drazí právníci jsou. Jejich hodinová
sazba je pro člověka s průměrným příjmem astronomická. Jejich honoráře
platí daňoví poplatníci.
Příjemcem dotací je přitom soukromý podnik Agrofert. To znamená
v logice evropských právníků sám Andrej Babiš. Kdyby Agrofert neměl
s Babišem nic společného, byl by patrně už dávno prodán. On je ale ve
svěřenském fondu. Fyzická osoba tak v konečném důsledku získává dotace.
Právníky fyzické osobě platí stát. Právníky, kteří aktuálně nemakají pro
veřejný zájem, pro zájem daňových poplatníků. Makají za veřejné peníze na
vysekání soukromé osoby.
To se pak najednou jeden přestává divit, jak je to možné, že tak rychle
roste armáda státních úředníků. No jo no, když připravují podobné analýzy
v soukromém zájmu?
A že český premiér není žádnou soukromou osobou, nýbrž osobou veřejnou?
Ale houbeles, v tomto sporu vystupuje skutečně coby soukromá osoba: Žádné
ministerstvo totiž takovou analýzu nepotřebuje pro žádné řízení, v němž by
figurovalo jako jedna ze stran. Vláda žádné takové analýzy nepotřebuje pro
žádný spor, ve kterém by vystupovala jako rozhodující orgán. Analýza patrně
nemá sloužit k plnění žádného z úkolů vlády. K čemu tedy slouží? K
„ochránění investic“ soukromé osoby.
Nevím o žádném předpisu, na základě kterého by měl jakýkoliv veřejný
orgán povinnost za soukromou osobu takovou analýzu dělat a šetřit jeho kapsu. Z toho
plyne, že jediný, kdo by měl analýzu platit, kdo by měl zaměstnat soukromé
právníky a využít jejich soukromý čas, je soukromý investor Andrej Babiš.
Co kdyby ještě náhodou nějakého šťouru napadlo, že by se na to měl
mrknout Nejvyšší kontrolní úřad kvůli nejasnému používání veřejných peněz ve
velmi nejasném veřejném zájmu…? To se pak jeden nemůže divit, že právníci si
marně lámou hlavu nad „výkladem střetu zájmů“ a ne a ne se v něm
zorientovat, když se dosud nezorientovali ani v tom, že by se celé to jejich analyzování
taky dalo vykládat dosti kontroverzně…
Asi takhle: Stát je v poslední době velmi rychlý, když má na
někoho zakleknout. Přijal za svou presumpci viny: Vlastě vychází
z předpokladu, že každý podnikatel je gauner, který se vyhýbá placení
daní. A pokud náhodou gauner není, pak má povinnost to státu dokázat.
A pak tady máme premiéra, u kterého stát přijal presumpci neviny. Automaticky
vychází z předpokladu, že musí velmi dobře majetkově situované soukromé
osobě za veřejné peníze pomoci při ochraně jeho investic a jeho dotací (daně
nechte rovnou stranou).
A že se ty dotace pěkně množí. Zatímco v roce 2011 koštovaly lehce
přes 600 milionů, vloni to bylo už přes 2,1 miliardy. Na dani z příjmu však zaplatil
Agrofert jen 739 milionů korun. Dotace jsou tak skoro třikrát vyšší než daně. Tak
jestli tohle není dvojí metr, pak už nevím, čemu se tak říká.
A to si myslím, že je často velice špatně, že stát nezaklekne na ty nekalé politiky (všichni víme o kterých je řeč) a raději si schovávají svůj majetek za svěřenské fondy a nedokáži se postavit k situaci jako správní chlapi...
OdpovědětVymazat