Tuhle jsem
narazila na seznam rockových kapel nepohodlných před rokem 1989. V jednom
sloupci jméno, ve druhém důvod. Argumenty bizarní, směšné, dnes nepochopitelné.
Tak třeba Black
Sabbath byli prý zakázaní za náboženské tmářství. Američan Alice Cooper zase za
vandalství. Na indexu byli i Sex Pistols; že se vysmívali kapitalismu i
královně jim nepomohlo, prý propagovali násilí.
Dneska to
působí legračně. Ovšem jen do chvíle, než narazíte na seznamy jiné. A přeci podobné.
Samozvaní cenzoři – říkají si elfové - sepsali seznam takzvaných ruských trollů
či jinak „závadných“ lidí. Rozumějme: lidí, kteří mají jiný názor. Logika
stejná jako kdysi s kapelami: Tehdy byli britští Judas Priest zakázáni za „antikomunismus“.
Dnes stačí říct, že odmítáte prosakování socialismu ze zbytku EU k nám, že
euro by nás ekonomicky poškodilo, či že Juncker pije jak duha - a jste na
seznamu za údajné „antievropanství“ či podporování Ruska. (Pravda, z práce
se za to zatím nevyhazuje. Zato dřív zase neexistovaly sociální sítě, na
kterých by po dotyčném strážci ideologie flusali.)
Někomu je
hysterická snaha elfíků & spol. o dehonestaci daného člověka u pozadí;
potkala jsem ale i takové, kteří to nesou o poznání hůř. Někteří lidé mají
pocit, že v tomto ohledu už nemůže být hůř. Klííd, žádnou paniku, hůř být
může! Mnohem hůř. Stačí se mrknout do
USA.
V Americe
došel boj mezi liberály a konzervativci tak daleko, že už existují i seznamy
politicky nekorektních firem. Tedy těch, kteří nedávají ruce pryč od prezidenta
Trumpa. Trumpa liberálové nenávidí a nejraději by ho anihilovali, přestože si
ho většina demokraticky zvolila. A zrovna tak existují na oplátku i seznamy
„liberálních“ firem, tedy totéž naruby.
Ale abychom si
rozuměli, jsou seznamy a seznamy. Ne každý seznam musí být principiálně špatný.
Existují i seznamy či rejstříky, které pomáhají. To jsou třeba seznamy
spokojenosti zákazníků. Některé firmy se prostě chovají k zákazníkovi jako
čuně a je jen v zájmu vyšší konkurence, aby se informace o jejich chování
k zákazníkovi šířily.
Příklad? Tak
třeba takový autoservis Invelt. Opakovaně nám v něm bylo řečeno, že mají
právě báječnou slevovou akci, takže když budeme mít naše auto v servisu,
dostaneme na zapůjčení jednoho konkrétního typu náhradního auta slevu 50 %. (Zní
to logicky, když zaplatíte za servis desítky tisíc, dostanete nějaký bonus, tak
co se divit.) Krátce před zavíračkou najednou telefon, že se oprava neplánovaně
protahuje o několik dní. (No co se dá dělat.) Když jsme si o pár dnů později
pro opravené auto došli, nestačili jsme se divit. Servis prohlásil, že sleva na náhradní auto se „vlastně“ vztahuje jen na
první den. Že nám to „zapomněli“ říct? Jejda, fakt? No co už, máme prostě
smůlu, hehe.
Tentokrát se
mohl smát Invelt. Kdyby existoval seznam firem opovrhujících svými zákazníky,
do kterého by si každý klient, spokojený i nespokojený, mohl napsat komentář,
možná by se smál zákazník. Takový seznam by pomohl k narovnání tržního
prostředí. Ostatně podobné seznamy existují i jinde - třeba takový web ZnamyLekar.cz.
Sice se takovému „ratingu z lidu“ nedá věřit na 100 %, ale přeci jen když
je u jednoho doktora 250 pouze dobrých a u jiného 250 pouze negativních
hodnocení, něco už to říká. Já bych možná napsala Inveltu mínus, ale Franta
Vomáčka odvedle zase plus, takže nakonec s velkým množstvím hodnocení
bychom se dostali k víceméně objektivním výsledkům. Možná takový web už
existuje, jen ho neznám, každopádně s něčím takovým nemám problém, protože
takový seznam by podporoval tržní mechanismus – klient by šel tam, kde čeká
nejlepší služby.
Ovšem něco úplně
jiného je to, co se rozmáhá v USA. Tam je nyní módní vytvářet seznam firem
nikoli podle spokojenosti klienta, ale podle údajného politického přesvědčení
firmy. Zákazníci jsou pak vybízeni, aby odešli ke konkurenci se „správným“
politickým názorem, a to od (ne)důvěry v elektrická auta až v (ne)používání
plastových brček. Bez ohledu na to, že konkurence je třeba horší či dražší. A ekonomika
najednou nesměřuje k optimu, netlačí vpřed ty ekonomicky nejlepší, nýbrž
ty, kdo mají nejfádnější a nejvíc beznázorovou fasádu.
Možná si
řeknete, že to je doménou jen Američanů. Ale ouha. Pomalu se totéž začíná
rýsovat i v Evropě. Krátce před
volbami do Evropského parlamentu se po sociálních sítích šířil seznam „proevropských“
firem. Najednou nejde o to, zda firmu oceňují její zákazníci, zda má zisk, zda
poctivě platí daně - ale o to, zda má „správný“ názor. A čekám, že tenhle
fenomén bude bobtnat. (Ale neptejte se mě, jak může mít firma názor. Já
rozeznávám jen mnoho individuálních názorů mnoha zaměstnanců nebo mnoha
manažerů. Jen správný socialista věří, že společnost nebo lid si mohou jako
jedno tělo něco myslet.)
Jenomže tohle je
přesně ten důvod, proč socialismus nikdy nemůže fungovat. Socialismus
neoptimalizuje, neposkytuje maximální možný užitek zákazníka. Neposouvá firmy a
ekonomiku dopředu. Kašle na zákazníka, vyměňuje ekonomickou efektivitu za politickou
filozofii a třídní boj. Proto principiálně nemůže vést k bohatství a musí vést
k chudnutí relativně vůči ostatním.
A socialismus
je na vzestupu. Vydává se úmyslně víc peněz za zboží, o kterém zákazníci vědí,
že je horší a neekonomické, ale podporuje se tím nějaká politická víra. Dopředu
tak nejde ta nejlepší firma, ale firma politicky nejkorektnější. A celá
ekonomika jde dopředu pomaleji, dráž a méně kvalitně. To je osud všech
slabomyslných socialistických experimentů, jako jsou kvóty na muže a ženy,
předpisy na stejné platy a další.
Nemůže to
skončit jinak, než že země založená na principu, že o peníze jde až
v první řadě, poroste rychleji. V Číně se filozofie neřeší, protože
čínská diktatura nedává svobodnému myšlení prostor. Soustředí se jen na efektivitu
a prachy - proto roste Čína mnohem rychleji než Evropa. Je jen otázkou času, až
si svými žabomyšími válkami liberálů a konzervativců a seznamy sice schopných,
ale politicky nekorektních firem, svážeme ruce a velký diktátor nás spolkne jak
malinu. A celá naše demokracie i se svými seznamy bude mít po žížalkách.
Pak budeme
vzpomínat, jak dobře jsme se měli, když lidé ještě směli mít opačný názor a
nebyly seznamy nepohodlných.
Miulá Markétka, seznamy jsou furt.. Minimálne u nás na Slovensku... Redaktor s názorem se "nenosí", je na černé listine - jako já... A neškrtne si, protože má - názor, který nejde "s proudem"... Napsala jste neskutečne pravdivý komentař, díky moc za nej.... Jozef Hübel, exmoderátor ČST, Co týden dal <3
OdpovědětVymazatV ČR existují i dnes kapely, které nesmí prezentovat své názory třeba na youtube. Zrovna nedávno smazali celý účet kapele CELKOVÁ IMPOTENCE.
OdpovědětVymazat