Je to neskutečné,
jak je lidstvo nepoučitelné. Posledních sto let to zkoušelo znovu a znovu.
Socialismus tuhle a onde, tudy a jinudy. Vždycky se spálilo.
Každé malé děcko po
jednom sáhnutí si na rozžhavenou plotýnku ví, že pálí, tedy se na ni nesahá.
Lidstvo ne-e. Lidstvo si bude pálit prsty pořád až do zblbnutí.
Čím déle karanténa
trvá, čím víc lidem docházejí peníze, čím déle musejí mít živnostníci zavřené
své krámky – tím víc roste poptávka po socialistickém řešení. Za všechny to
shrnul jeden pán, který na sociálních sítích zveřejnil veleúspěšný status
s názvem „RESTART ČESKA“ a s jazykem typu „čau, lidi“. Gigantický
počet komentářů i palců svědčil o tom, že se strefil do většinového vkusu. Což
mě krapet děsí.
Zní to náramně
chytlavě. Čím suverénněji se některé věci prezentují, čím míň toho o nich víme,
čím víc emocí do nich vložíme – tím působí přesvědčivěji a chytlavěji. A když
se vše prodá se správným, až náboženským zapálením, úspěch je zaručen.
Náboženské vytržení má ovšem jeden zádrhel. Je založené na víře.
Ekonomie jest však
založena na datech, výpočtech a lidské psychologii. Nikoliv na víře. Pravá ekonomie chce vědět, nikoliv
věřit. Tahle víra požaduje prosperitu bez práce, štěstí bez námahy a
spravedlnost bez nerovnosti. Vědění ví, že ani jedno neexistuje.
Prý: „…Zrušte všechny staré exekuce. (…) Rozjetí exekutorské
hydry je největší zločin našeho státu za posledních 20 let. Celkově musíme
úplně změnit přístup k úvěrům. Zakázat šmejdské půjčky, reklamu na dluhy
regulovat stejně jako reklamu na tabák…“
Víte, to je přesně
jedna z těch věcí, co znějí pěkně. V podstatě zrušit exekutory. Jistě,
jsou exekutoři lepší a exekutoři horší, o tom žádná. Taky ale žádná o tom, že
exekutoři a exekuce jsou nutní. Jejich odstavení znamená znemožnit věřitelům
dostat se ke svým nedobytným dluhům. Poskytne věřitel dluh, když ví, že nebude
splacen? Neposkytne. Je naše společnost schopná přežít bez dluhů? Není.
Chceme-li dluhy, potřebujeme věřitele. Chceme-li věřitele, potřebujeme
exekutory. Bez jednoho není druhé a třetí. Zrušení exekucí znamená darovat
dlužníkovi a ukrást věřiteli. Obdarovat toho, kdo to nezvládnul, z majetku
toho, kdo to dosud zvládal. Že je dočasný kalamitní stav? Žádný kalamitní stav
neospravedlňuje krádež. Ostatně ve výjimečném stavu jsou krádeže a rabování
trestány ještě přísněji než jindy. Rabování znamená, že ten, kdo nemá, si vezme
svévolně z majetku toho, kdo má. Zrušení exekucí dnes je tedy rabováním
věřitelů dlužníky ve výjimečném stavu.
Prý: „…nazrál čas k tomu, aby bohatí platili vyšší daně (…) ve
světě se to má tak, že bohatí bohatnou a ostatní spíš nic moc. Majetek a
ekonomický vliv se koncentruje v rukou čím dál menšího množství osob…“
Víte – to, že bohatí
stále bohatnou a chudí stále relativně k nim v posledních letech
chudnou, není dáno „hamižností“ bohatých. Je to dáno právě oním socialistickým
náboženstvím a vírou, že lze řídit společnost jako podnik. To díky téhle víře
došlo ke snížení úrokových sazeb až na nulu. K oné zvrácenosti, kdy cena
peněz je nula. A kvůli tomu, že peníze mají úrok nula, se stalo, že ceny
cenných papírů i ceny realit zachvátila inflace. Jejich ceny se nafukují a
chudší lidé na ně nedosáhnou. A bohatší bez svého přičinění bohatnou stále víc.
Ale když bohatým zvýšíme daně, nikterak tím tuhle inflaci skutečných hodnot
nezastavíme. Chudší stále nebudou mít kde bydlet, akcionáři budou mít stále
dražší akcie. To jen těm, kteří stále ještě skutečně pracují a vytvářejí, ať už
svýma rukama nebo svou hlavou, vezmeme motivaci pracovat. Oslabíme ty, kdo jako
jediní hodnoty vytvářejí a společnost táhnou, a nakrmíme z toho lupu
státní úředníky a ty, kteří nevytváří, ale žijí z dotací.
Prý: „…Stát mě v této krizi zklamal. (…) Chci stát, který
primárně důvěřuje občanovi - protože tento měsíc se ukázalo, že český občan
zaslouží víc důvěry než český stát! Stát, který vás nechá na pokoji!“
Ach, jaký to
protimluv! Chci stát, který důvěřuje lidem – nechá lidi na pokoji –
v krizi nezklame – a dostane víc daní. Cožpak to není zřejmé, že stát,
který dostane víc peněz, naroste? A že čím větší stát bude, tím víc bude
selhávat? Cožpak to není zřejmé, že roušky chyběly tak dlouho, dokud si na ně
dělal monopol stát, a najednou jich bylo všude plno, když stát ustoupil, lidé
se začali o sebe starat sami a šít si je doma? Cožpak to nevidíte, že voláte po
tom, aby vás stát nechal na pokoji, a stejným dechem voláte po tom, aby
reguloval, vstupoval do hry, danil a řídil? Cožpak to stát umí, být efektivní a
věřit člověku? Stát je jen sumou jednotlivých státních úředníků, a každý státní
úředník je především člověkem. A každému člověku jde v první řadě o
vlastní prospěch – o vlastní plat. Cožpak státní úředník někdy může rozhodnout
o tom, aby se stát zmenšil a nechal občany volně dýchat, když tím by se
připravil o svůj vlastní plat, svou moc, své živobytí?
Prý: „…Mějme férovou a svobodnou společnost. Liberální země,
ostrůvek svobody ve světě. (…)Totální rovnost…“
Uši mě bolí – mějme
férovou společnost a totální rovnost. Ach jak jenom je možné, že to někdo
neslyší? Že neslyší, že férovost a spravedlnost je přesným opakem rovnosti!
Lidé si nejsou rovní. Lidé jsou různí, mají různé zásluhy – a za ně různé
příjmy a různé bohatství.
Máme mít rovnost,
tedy zničení spravedlnosti? Však proč ne. Je to nutné, abychom si nabili ústa a
po sté první a z této chiméry procitli. Protože před spravedlností nakonec
není úniku; nic nelze získat nezaslouženě. Je to jako zákon zachování energie. Budeme
si hrát ještě chvíli tu hru, že můžeme být svobodní, spravedliví a rovní si
současně – a dobře tak. Protože dokud si ta ústa v novém socialistickém
pokusu znovu do krve neroztřískáme, nebudeme schopni skutečného restartu a
osvobození.
Že to přijde a
kyvadlo se zase vychýlí, nepochybuju.
Historie lidstva je přímo učebnicí toho, jak se neumíme poučit. Jen se stáváme zkušenějšími, ale nikoliv poučenými.
OdpovědětVymazatOpakování válek je toho jasným důkazem.
Naštěstí máme ještě jednu zásadní schopnost, která zajišťuje, že se budeme i dál utěšeně množit. A to je schopnost zapomínat. Zapomínáme to zlé, ale i to dobré. Zapomínáme jako jednotlivci i jako společnost. A je to dobře, protože lpění na minulosti pouhá snaha se znovu vyvarovat všech chyb, to by vedlo leda ke stagnaci u společnosti a k rozvoji duševních poruch u jednotlivců.
O.Tauchman