Ministerstvo financí opakovaně – už roky, a to bez ohledu
na stranu, která mu zrovna vládne – podléhá nebezpečné iluzi. Má dojem, že jak
se ekonomice dařilo letos, tak se jí taky bude dařit v roce příštím. To má
ale jisté ponuré následky.
Jestliže totiž špatně odhadneme ekonomickou kondici
v příštím roce, logicky taky nutně musíme špatně odhadnout, kolik vybereme
na daních a dalších odvodech státu. Stejně jako musíme špatně odhadnout, kolik
z rozpočtu naopak vyplatíme. Jestliže hospodářský růst nadhodnotíme, pak
se budeme mylně domnívat, že do rozpočtu přiteče víc peněz a odteče z něj
míň peněz, než jaká bude realita. A obráceně.
Samozřejmě, že křišťálovou kouli nikdo v ruce nemá.
Profesionální ekonomičtí analytici sice mají nějaké nástroje a dovednosti (ehm,
tedy spíš by měli mít), jak ekonomický růst odhadovat, ale co si budeme povídat
– i ti se mohou zmýlit. I proto, že stačí třeba nějaký teroristický útok typu
11. září, burzy se začnou hroutit a všechny dosavadní odhady mohou jít
z minuty na minutu do háje.
A protože si tedy musíme být vědomi naší omylnosti a
musíme vědět, že nelze na setinku přesně odhadnout, jak se nám bude ekonomicky
dařit, měli bychom se chovat tak, aby to nebyla žádná katastrofa, když se
trochu spleteme.
Asi takhle: Každý normální člověk se snaží nějak vyjít
s výplatou. Je-li aspoň trochu rozumný, nedá si opulentní večeři
v Ritzu hned ten den, kdy výplatu nafasuje, aby pak po zbytek měsíce
přežíval na vybírání popelnic. Spíš to udělá obráceně: Když nevím, co mě čeká,
po výplatě budu utrácet jen opatrně, a když už to fakt musí být, rozšoupnu se
den před výplatou novou z toho, co mi zbylo. Anebo ještě lépe, rozšoupnu
se z toho, co mi zbylo, jen trochu, a něco málo ušetřím do dalšího měsíce
pro Strejčka Příhodu.
V případě státu by se taková opatrnost projevovala zhruba
tak, že stát bude automaticky vycházet z toho, že ekonomice se dařit bude
spíš míň než víc. A pokud se náhodou „splete“ a bude se nám dařit dobře, to
„nejhorší“, co se nám může přihodit, bude, že nám v rozpočtu zůstane na
konci roku víc peněz, než jsme si mysleli. A ty pak můžeme použít na něco
bohulibého. Třeba na důchodovou reformu, abychom se za pár let v důchodu
nemuseli prohrabovat v těch popelnicích. No – a to je přesně to, co český
stát chronicky nedělá.
Přesněji řečeno, on to dělá už roky přesně naruby. A
úúúúplně nááááhodou je stát vždy tím optimističtější ve svém výhledu, čím blíž
jsou volby. Čímpak to asi bude, že.
Nejinak je tomu i u připravovaného rozpočtu na rok 2019.
To ostatně není jen můj názor. Stejný názor mělo i šest z osmi nezávislých
ekonomů Výboru pro rozpočtové prognózy. Ti zbývající dva se zdrželi hlasování.
Takže:
Zaprvé myslet si, že ekonomika poroste, a k tomu
vyseknout schodek 40 miliard korun, je jemně řečeno žití si nad poměry.
Zadruhé všechno nasvědčuje tomu, že i kdyby se snad ekonomice
dařilo tak, jak ministerstvo odhaduje, do rozpočtu se vybere míň peněz, než
kolik se v připravovaném rozpočtu tvrdí.
Zatřetí všechno nasvědčuje tomu, že ekonomice se bude
dařit mnohem míň, než jak si ministerstvo myslí, což by opět znamenalo, že do
rozpočtu se vybere míň peněz, a to i kdyby si ministerstvo výdaje správně
spočítalo.
Začtvrté nejen že rozpočet počítá s podezřele
velkými příjmy; on počítá i s podezřele velkými výdaji. Jen za prvních
sedm měsíců letošního roku výdaje státu činily 712 miliard korun, což je
meziroční nárůst o 9,9 %! A příští rok stát plánuje utrácet ještě víc.
Tohle utrácení by se dalo pochopit, kdyby ekonomika skomírala
a stát se musel například postarat o nezaměstnané. Ale nezaměstnanost u nás (aspoň
papírově) prakticky „neexistuje“, přesněji počet volných míst je větší než
počet volných lidí. A stát si myslí, že dařit se nám bude i napřesrok. Tak kam
zatraceně chce stát tyhle peníze nasypat, když něco velkolepého typu penzijní
reforma se rozhodně nechystá?
Můžeme to ukázat i na číslech. Tak například zatímco v
roce 2009 směřovalo na investice 11,4 % výdajů státního rozpočtu, loni
představovaly investice jen 6,4 %. Stát tedy utrácí čím dál víc, ale nově
postavených dálnic, nakoupeného vybavení pro armádu či třeba počinů
k vyřešení důchodové reformy je za ním vidět čím dál míň.
Kde to všechno mizí? Jsou peníze projedené na efekt před
volbami.
Ministerstva financí žádné iluzi nepropadá. Chytřejší a schopnější úředníky nikdo neposlouchá. Úředníci plní pouze zprostředkované nebo přímé příkazy nikomu odpovědných oficiálních i neoficiálních poradců ministra nebo plní zprostředkováné příkazy Úřadu vlády, tedy Babiše. Pokud by se na veřejnost dostaly autentické názory úředníků, zřejmě byste byla překvapená.
OdpovědětVymazatBohužel povídání o moudrých, vzdělaných a chápavých úřednících je hoax, kterému věří jen sami úředníci. Ve skutečnosti jde o namyšlenou, bezcharakterní a arogantní kastu, která se domnívá, že pro ni zákony neplatí a my všichni jsme jejich poddaní.
Vymazat