Vždycky jsem
měla osypky ze začátku školního roku. Poslední týden prázdnin stál za starou
bačkoru. Jako dítě jsem si myslela, že až budu věku vyššího než školou povinného,
„syndromu posledního prázdninového týdne“ se zbavím.
Chvíli to
lepší bylo. A pak se to vrátilo jak bumerang, když do školy začaly chodit moje
děti. Císařskokrálovský dril a disciplína totiž nezačínají jen dětem, ale i jejich
rodičům.
Velkoryse
pominu každoroční shánění veskrze zbytečných obalů na sešity. Pominu i
vyplňování mraku formulářů, které prý mají cosi společného s GDPR (já
v nich sice moc souvislosti s GDPR nenacházím, ale budiž). Mnohem
horší je, že vidím, jak jsou děti unavené.
Prvňáček si
chodí po návratu ze školy na chvilku zdřímnout. Ale nejvíc unavená je naše
dvanáctiletá dcera. V sedmé třídě má dvakrát týdně odpolední vyučování a
jednou týdně nultou hodinu od sedmi ráno. Pochopitelně po odpoledním vyučování,
ze kterého se vrací po čtvrté odpoledne, má úkoly a přípravu na další den. A
další den následuje nultá hodina. A odpočinout si pak má kdy?
Není to přitom
žádná extra škola. Je to ta nejobyčejnější základka. Zdá se vám to normální a
správné? Mně ne. Děti se v ní neučí se žádnou raketovou fyziku. Prozatím
jsou u „banalit“ typu měkké a tvrdé i/y. A v dějepise do zhloupnutí memorují,
jaké máme historické prameny, ale stěží dají dohromady, kdy vzniklo
Československo. A na tohle „potřebují“ celý den.
Kdysi jsem
zkoušela udělat stojku. Moc mi to nešlo. Tak jsem to zkoušela pořád a pořád. Za
chvíli už jsem neměla sílu. A ačkoli jsem se maximálně snažila, nešlo to. Druhý
den ráno jsem to zkusila znovu. A šlo to hned na první pokus. Stačilo
odpočinout si. Co z toho plyne? Že když děti přetížíme, víc je toho
nenaučíme. Stávající základka dá dětem málo, protože jsou neustále přetížení a
neschopní vstřebat informace. Nemají už kapacitu učit se doma. Nejsou ale
přetížení objemem znalostí – ve skutečnosti se toho učí velmi „málo“. Jsou
přetížení dlouhým časem zbytečně a neproduktivně stráveným v lavici. Co hůř,
ony se ani nenaučí, jak se učit.
K čemu to
vede? Naučí se, že je třeba neustále tlačit na výkon. Pod slovem výkon si ale
nepředstavují výsledek, nýbrž jen čas něčemu věnovaný bez ohledu na výsledek.
Až tito lidé přijdou prvně do práce, budou si myslet, jak tvrdě makají, když si
to v práci odsedí. Přijde jim normální sedět v práci, koukat Facebook a
Instagram a nemít výsledky. Vždyť přeci makají, sedí v práci. Tak jako
seděli ve škole.
A proč děti ve
škole sedí zbytečně? Protože čas strávený ve škole promrhají projektovými dny,
kde si hrají na prolézačkách. Nebo třídnickými hodinami, kde se řeší potíže
s inkludovanými žáky. Nebo ústním zkoušením, při němž 29 dětí z 30 kouká
z okna a čeká, až třicáté něco odblekotá u tabule, aniž by mu ostatní
věnovali pozornost. Děti se prostě učí být neproduktivní.
Aby toho
nebylo málo, škola coby instituce si myslí, že bude děti vychovávat místo
rodičů. Bere si tudíž na bedra to, co v minulosti škole nepříslušelo. Ohromné
úsilí věnuje třeba tomu, aby děti naučila plavat nebo lyžovat. Obvykle ale tyhle
hromadné a povinné kurzy plavání nikoho moc nenaučí. Pak jedou děti s rodiči
na dovolenou k nějaké louži, a ejhle, během tří dnů umí plavat bravurně. Škola
takovými aktivitami, které patří rodinám, jen ztrácí čas.
Ke zlepšení by
stačilo celkem málo: zkrátit výuku, neučit se memorovat nepodstatné hlouposti,
škola by neměla suplovat rodinu, děti by se měly víc učit doma a výuka by měla
být efektivnější. Tedy místo hodinového psaní poznámek ručně do sešitů by si
dítě mohlo za minutu stáhnout poznámky ze školního serveru. Hodina ušetřená
denně!
České školství
ale vlastně vůbec nezaznamenalo, že se na nás žene pohroma jménem čtvrtá
průmyslová revoluce. Oficiální prognóza zní, že kvůli zavádění robotů a umělé
inteligence bude muset 40 % zaměstnanců opustit svou profesi, nebo zásadním
způsobem změnit její náplň. Tak jako skončily pradleny a přadleny, skončí
prodavačky, řidiči, ale i vysoce kvalifikované profese jako část právníků. Lidé
budou vystaveni konkurenci robotů a obstojí jen ti, kteří budou umět
s roboty spolupracovat. Nebo ti, kteří budou umět něco víc než roboti:
Tedy budou kreativní, budou mít kritické myšlení, budou umět vyjednávat či
někoho motivovat.
Právě tyhle
budoucí schopnosti a dovednosti ale stávající školství zadupává. Dítě, které je
kreativní, je považované za zlobivé. Dítě, které má kritické myšlení, je drzé.
A tak můžeme jít dál. Nakonec zjistíme, že za každou budoucností požadovanou
vlastnost dítě ve škole získá jen poznámku. Je to tím, že mnozí učitelé stále
nezaznamenali posun technologií. Stejně jako za předešlé generace mnozí učitelé
vyžadují linkovat okraje sešitu. A skoro všichni nutí děti psát si poznámky
v ruce. Ano, víme, že to rozvíjí jemnou motoriku a že to má jistý vliv na rozvoj
mozku. A taky víme, že to v sedmé třídě už setsakra zdržuje a že o jemnou
motoriku se postarají roboti. Linkování sešitů v osmé třídě se jeví asi
jako používání logaritmického pravítka a telegrafu.
Císařskokrálovské
školství zkrátka vždy bazírovalo na disciplíně. Z řádně zpracovaných žáčků
pak byli dobří a poslušní vojáci ochotní do zblbnutí cídit boty. To, že nebyli
samostatní a nemysleli, bylo pro armádu výhodou.
Důvod zmizel, školství
ale zůstalo. Ve stávajícím školství se dítě naučí, že je žádoucí zabít
jakoukoliv kreativitu. Že není podstatné, jak si umí poradit
s informacemi, ale je podstatné, aby si školu odsedělo a zapadlo do linek
na okraji sešitu. Ze škol tak odcházejí sice do budoucna nepoužitelní, zato ale
poslušní blbečci.
Žádné komentáře:
Okomentovat