Poslední týdny
politici nevědí, co řešit dřív. Volby? Nesnadnou volbu koalice? Státní rozpočet?
Brexit? Bobtnající dluh Itálie? Tak ještě že tu máme europoslance, kteří
stíhají myslet na lepší zítřky a radit, co bychom měli řešit přednostně. I
vymysleli, že by regulace emisí automobilů měla přitvrdit. Podobně jako si RVHP
myslela, že poručí větru, dešti, europoslanci si myslí, že poručí fyzice a auta
nebudou mít téměř žádné zplodiny.
Zatímco původně
Evropská komise chtěla, aby měla auta v roce 2030 o 30 % nižší emise než
v roce 2021, europoslanci návrh přitvrdili a automobilky mají snížit emise
hned o 40 %. A ministři životního prostředí členských zemí EU poté
v Lucemburku posvětili „kompromis“ ve výši 35 %.
Ano, je to za
stávající úrovně technologie fyzikální nesmysl. A ano, pokud by mělo být tohoto
cíle skutečně dosaženo, musela by se technologie změnit tak razantně, že by
drasticky zdražila. A ano, byla by pak pro drtivou většinu spotřebitelů
nedostupná. A ano, přesně to byl také princip dieselgate – automobilky byly
nuceny vybrat si mezi fyzikálně nemožným a mezi nehorázně drahým, a tedy
neprodejným, takže si zvolily to třetí, totiž podvádět. A ano, mnozí politici
chápou, že to je fyzikální nesmysl. A mnozí politici taky chápou, že to je
ekonomická pohroma pro země, které auta vyrábějí. Ale ten zbytek to buď
nechápe, nebo jim to je jedno.
Zelení jak ze
zemí, kde se auta nevyrábí, i ze zemí, kde se vyrábí, stále nejsou sto pochopit,
že to je pohroma nejen pro automobilový průmysl několika zemí, ale obecně i pro
celou Evropu. Proč? Protože zatímco my budeme vyrábět čistá, zelená auta, která
budou kvůli hypermoderní technologii drahá a poruchová, rozvojový svět bude ve
velkém sekat jak Baťa cvičky auta levná, „nerozbitná“ a neekologická. Těch bude
na světě mnohem víc než našich „zelených“, takže žádné zelené blaho planety se
nedostaví. Evropské automobilky ale kleknou a s nimi miliony zaměstnanců.
Jen v ČR dává tento segment ekonomiky přímo či nepřímo skrze
subdodavatelská odvětví práci 400 tisícům lidí.
Jen tak
mimochodem - opět se ukázal význam V4, když jejich premiéři plus premiér
Bulharska napsali vedení Unie rozhořčený dopis, že navržená regulace je nerealistická
a že výsledkem regulace bude jen to, že západ EU bude jezdit v nových
autech, zatímco východ ve starých, protože na nová mít nebude. Mají pravdu.
Rozhodnutí nás
tedy žene do elektrických aut, o kterých však stále nikdo neví s jistotou, zda
nejsou jen slepou vývojovou uličkou. Nejsou skutečnou budoucností třeba až auta
vodíková…?
Představa, že
elektrické auto je ekologické, je navíc taktéž naivní. Jde totiž o to, na jakou elektřinu jezdí. Aby bylo
elektrické auto opravdu ekologické, potřebuje, aby bylo nabíjeno doma ze
slunce. Nikoliv v erární rychlonabíječce z elektřiny z uhelných
elektráren. Většina majitelů elektromobilu ovšem tuto podmínku nesplní.
A pak je tu
další problém, a ten má jméno dotace. Proč dotace? Protože zkušenost ze světa
ukazuje, že bez státní podpory se trh s elektrovozy nerozjede. Jenže státní podpora
neboli dotace přinese řadu problémů.
Tak zaprvé státní
podpora elektrických vozů je antisociální, protože elektrické vozy jsou drahé a
kupují je bohatí lidé. Stát tak podporuje dotacemi jen bohaté, což je
nemorální. Naopak sankcionuje lidi se starými vozy, což je zrovna tak nemorální,
protože staré vozy obvykle nemají lidé dobrovolně pro srandu králíkům, nýbrž
proto, že jsou chudí a na nové nemají. Chudým je tak napařena daň z chudoby.
Zadruhé dotace
vybízí k podvodům. To ukazuje příklad z Německa. Tam Spolkový úřad
pro hospodářství a kontrolu vývozu oznámil, že 1050 majitelů automobilů Tesla
Model S bude muset kvůli podvodům vracet dotaci čtyř tisíc eur.
Společnost VWFS
si nechala v červenci 2018 vypracovat průzkum mezi 525 českými respondenty
ohledně jejich názoru na budoucnost pohonu automobilů. Závěry jsou zajímavé. Na
dotaz, zda očekávají, že se v dohledné budoucnosti přestanou používat dieselové
motory, odpověděli ve 48 %, že se dieselové motory budou používat i ve vzdálenější
budoucnosti. Na ukončení používání dieselových motorů sází jen 31 % lidí!
Muži přitom
věří dieselu víc než ženy. Z pohledu vzdělání o dieselu nejvíc pochybují
vysokoškoláci: 42 % z nich čeká brzký konec dieselů, mezi lidmi se základním
vzděláním si totéž myslí jen 25 % lidí. Elektroautům v rámci vzdělání nejvíc věří
lidé se základním vzděláním, kde to je 64 %. Mezi vysokoškoláky to je jen 51 %
lidí. Neboli čím vyšší dosažené vzdělání, tím pravděpodobně lidé víc četli o
problémech a rizicích alternativních pohonů.
Na otázku: „Plánujete v příštích pěti letech přejít k
autu na alternativní pohon?“, 47 % dotázaných odpovídá, že neplánuje. 14 %
plánuje a zbytek neví. Co z toho plyne? Konec spalovacích motorů ani
omylem během pěti let nepřijde, ačkoliv Evropský parlament se tváří, jako by
končily už teď.
A co diesely a
omezování vjezdu do měst? Hodně lidí se přeci dieselů bojí právě kvůli rostoucí
šikaně a omezováním vjezdu. Tak tedy tady také průzkum poskytnul jasnou
odpověď. Respondentům byl položen dotaz: „Nakolik
souhlasíte s následujícím výrokem? - Do města s více než 50 tisíci obyvateli by
měl být zakázán vjezd dieselovým autům starším 5 let.“ A na tento dotaz rozhodně
kladně odpovědělo jen (!) 11 % lidí. Spíš souhlasí 30 % lidí, spíš nesouhlasí
39 % lidí a rozhodně nesouhlasí 20 %. Nesouhlas tedy převažuje u 59 % lidí
alias voličů. Lidí, kterým návrh hodně vadí, je skoro dvakrát tolik než těch,
kterým se hodně líbí. Neboli zákaz je až moc nepopulární.
Mimochodem,
mimořádně zajímavé je, že v kategorii „rozhodně nesouhlasí“ s omezením
vjezdu jsou vysokoškoláci nejsilnější, je jich 30 %. Mezi středoškoláky má
tento názor jen 17 % lidí. A nejvíc omezení vjezdu odmítají lidé z největších
měst, tedy ti, kterých se to nejvíc týká. V samotné Praze je proti zákazu
dieselů ve městě 25 % lidí a pro zákaz je jen 10 %. A teď se mrkněte na volební
výsledky. Pražská koalice je aktuálně hodně šmrncnutá dozelena. Takže její
názory na dopravu absolutně neodpovídají přání voličů!
Asi se
shodneme, že na ekologii se úplně vybodnout nemůžeme. Jenomže právě jsem
předvedla, že skrze zákazy a regulace cesta skutku nevede, protože regulace
lidé neberou zasvé. Příkaz shora není tou správnou motivací. Tak kudy tedy vede
cesta?
Vlastně to
není až tak těžké uhádnout. Češi se sice pomalu odklánějí od dieselu, ale
nikterak dramaticky a nikterak s chutí, spíš ze strachu před novými
omezeními. Nechtějí omezit vjezd do měst. Nechtějí ve velkém kupovat
alternativní pohony. Politici je tlačí tam, kam nechtějí. A protože racionální
člověk chápe, že ekologie něco stojí, je zajímavé podívat se na preference
spotřebitelů, když se musí rozhodnout mezi cenou a emisemi. A tady průzkum
ukazuje, že víc než tři čtvrtiny lidí preferují při rozhodování o koupi cenu
před emisemi. A právě to je klíč k ekologii: Cena musí klesnout, jinak se
alternativní pohony neuchytí. A aby cena klesla, musí dojít technologie ještě
dál. A dál dojde jen tehdy, dá-li se jí čas. Ne tehdy, naplánuje-li to
europoslanec.
Docela by mě zajímalo, jak s trhem s elektrovozy zahýba rok 2035, respektive příprava na něj. Nedávno jsem četl, že celkem 70 % prodejů nových aut dnes tvoří hybridy. Navíc jako by všichni řidiči četli tenhle článek: https://www.atlaso.cz/nasli-jste-sve-vysnene-auto-poridit-si-jej-muzete-i-na-splatky/ a tak si ho stále častěji pořizují na splátky. No, co si budeme. Je to hodně zajímavé a myslím si, že se v tomhle ohledu máme ještě na co těšit. ;-)
OdpovědětVymazat