Tak se nám
zase jako bumerang vrátil letitý spor o církevní restituce. Zatímco se všemi
krom německých kolaborantů se stát restitucemi v rámci narovnání křivd
komunismu vyrovnal, s církví se to nějak nedaří.
Čím to? Nejspíš
tím, že komunistům se podařilo vyrobit progresivní ateistickou společnost, která
je vůči církvím neobyčejně nabroušená.
Což je
v podstatě v pořádku v tom smyslu, že každý má právo být
nabroušený, na co a na koho chce. Sympatie se nedají vynutit. Sympatie prostě
buď jsou, nebo nejsou. A dokonce se přiznám, že já také vždy měla vůči církvi
coby instituci či „firmě“ rezervovaný vztah, protože já zkrátka principiálně
vždy měla rezervovaný postoj k jakékoliv organizaci, která by mi mohla
organizovat život (od školních jídelen, přes církev, až po vstup do jakékoliv
politické strany).
Jenomže to je
jen jedna strana mince. A teď vám řeknu dvě zdánlivě nesouvisející věci.
„Nemusíte ho mít rádi, může se vám hnusit,
ale pokud mate rádi svou zemi, pak budete ctít její zákon a svobodu slova a
dáte mu jeho práva…“ – zhruba takhle by se dalo volně parafrázovat hlavní
poselství kdysi kultovního filmu Lid versus Larry Flint. Poselství, které by si
měl každý dobře zapsat za uši.
A ještě něco:
Každý zloděj, násilník a vrah má u soudu právo na svého obhájce, protože to
odděluje právní stát od neprávního. Můžeme zločinci opovrhovat, ale pokud
nemáme klesnout na stejnou úroveň, spravedlivost procesu a obhajoba obžalované
strany musí být zaručena.
Možná už
tušíte, kam mířím.
Není
relevantní to, zda velké části silně ateistické české společnosti je či není
církev sympatická. Relevantní je pouze a jen to, že stát se za všech okolností
musí chovat podle svých vlastních pravidel a respektovat fakta, což jest
jakousi definicí právního státu. Tolik k emotivní stránce věci. A teď ona
fakta:
Už se zdálo,
že i církvi bude komunisty ukradený majetek vrácen. A co vráceno nebude
(protože některý majetek již byl zničen, neexistuje, či změnil podobu tak, že
je nevratný), za to bude církev finančně odškodněna. Jenže komunisté se opět
vrací k moci.
Ten, kdo byl
komunista a ještě lépe estébák, jako by dnes měl volňásek do první ligy. Je to
vlastně skvělý předpoklad k dobré funkci ve státní správě. (Někdejší
atmosféra kolem lustračního zákona se tak nějak zamluvila a vysublimovala.) Nejednou
bývalé aparátčíky člověk vidí všude kolem. Už se nestydí, vylezli z děr, jsou
na koni. Jsou ve vládě, jsou v dozorčích radách státních podniků, a tím každý
den ovlivňují naše životy. Jsou znovu ctihodnými občany, kteří chtějí určovat,
co je a co není morální. Opravdu morální lidé se často v téhle atmosféře
jen bojí říct nahlas, jak těmito reinkarnovanými postavami opovrhují.
Když komunisté
podpořili vznik stávající vlády, řekli jasně, že podmínkou podpory kabinetu je zdanění
finanční náhrady církvím. Tím bylo rozhodnuto a nejede přes to vlak. Pro
zdanění hlasovalo 106 poslanců z řad KSČM, ANO, ČSSD a SPD. Komunisté tvrdí, že
se údajně jedná o „příjem“ a příjmy je prý normální a morální danit.
Nyní směřuje
zákon do Senátu - tam nejspíš narazí,
vrátí se do Sněmovny, bude znovu Sněmovnou potvrzen a pak ho opozice pošle k Ústavnímu
soudu. Pro soud to bude nepříjemný oříšek, protože zdaněním restitučních náhrad
by stát nejspíš porušil dohodu, kterou s církvemi uzavřel. A jak víme,
právní stát musí dodržovat své vlastní zákony a dohody. Na druhou stranu politický
tlak, aby zákon prošel, bude jistě ohromný.
Jenomže celé
je to od základů naprosto špatně. Tvrzení komunistů, že se jedná o příjem
církví, je zvrácené. Takové veskrze komunistické. Jak by se komunista tvářil,
kdyby mu zloděj ukradl mobil, používal ho, poškrábal ho, obouchal ho. Komunista
by ale přesto měl štěstí, policie by za čas zloděje chytila a našemu okradenému
komunistovi mobil vrátila. Jenomže ten by z ceny mobilu musel zaplatit 19%
daň, protože vrácení mobilu by bylo označeno za jeho příjem. To přece není
příjem! To je jen vrácení do původního stavu. Náprava zločinu. Šlechta z
restitucí neplatila daň, sedláci z restitucí polí neplatili daň, restituce
nikdy nebyly a nemohly být označeny za příjem – tak proč nejednou teď…?
A je to ještě
horší. V téhle naší analogii, aby byla věcně správná, navíc byl mobil
komunistovi ukraden proto, že ho nechal na státem hlídaném parkovišti, stát
selhal a sám státem placený hlídač mobil čmajznul. Policie pak mobil sice
našla, ale dlouho se zdráhala ho pravému majiteli vrátit. A pak stát, který
kradl, vrácení zdanil. Pro mě je to krádež státu napodruhé.
Sněmovna se
samozřejmě veze na vlně čirého populismu, protože dobře ví, že v ateistické
společnosti by řada lidí nejraději církvím nedala nic. Existují na to průzkumy
veřejného mínění. Proto populisté vědí, že když církvím něco ukradnou podruhé,
volič je nepotrestá. Řada lidí se domnívá, že i církev sama svůj majetek po
Bílé hoře ukradla, tak byly dějiny léta vykládány dějepisáři. Jenomže
analogicky by se dalo hledět i na šlechtu – a jak víme, ta je naopak
v osobě jistých politiků adorována. Pokud byl šlechtě vrácen celý majetek
bez zdanění, pokud v jejím případě se mluvilo o „nápravě krádeže“ a nikoliv o „příjmu“,
pak musíme v rámci rovného zacházení aplikovat stejný pohled i na církve. Sympatie
či nesympatie části veřejnosti zde nesmí hrát roli. To je pak jen ohýbání
zákona, jak se to zrovna hodí.
Nerozumím
tomu, že ti, kdo právní stát dnes ohýbají, nemají strach, že příště bude opět
ohnut a použit proti nim samým. Rozvolnění pravidel nakonec poškodí úplně
každého. S náboženstvím to nemá vůbec nic společného.
Navíc to, že
stát vrátí církvím ukradený majetek, neznamená, že by byli ostatní Češi o něco
okradeni. Z pohledu běžného občana jen církevní majetek změní správce. Majitelem
přestane být někdo, kdo se o majetek starat neumí a nechává ho chátrat, a stane
se jím někdo, kdo se o něj starat chce. To je celé. Jediné, co komunisté
s tímto majetkem dokázali, bylo, že zpustnul. Až do té míry, že se
v některých případech nedá vrátit a musí místo něho být zaplacena finanční
náhrada… A středeční hlasováním jen potvrdilo, že jsou soudruzi zase u moci a
znovu jako kdysi říkají, že krást se smí, jen se to musí umět. A další strany
jim zdatně přizvukují.
Obvykle s vámi ve všem souhlasím, ale teď mám výhradu k poslednímu odstavci, kdy píšete, že vracení majetku církvím ostatní Čechy neokradlo. Ano, neokradlo, ale současně snížilo možnost odškodnit ostatní poškozené spravedlivým podílem. Nevím proč by se církvím měly vyplácet náhrady za nevrácené pozemky v ceně cca 40 Kč za m² a mým prarodičům v ceně 2 Kč / m². To není spravedlivé a proto je to memorální. A co jíní vlastníci např. majitelé velkých firem, akcionáři apod. Ti nebyli poškození? Kdyby se církev, s ohledem na tuto nespravedlnost, sama vzdala části náhrad a např. založila fond na odstranění těch největších křivd z restitucí, tak by se nemuselo sahat k tak neelegantnímu ŕešení jako je zdanění.
OdpovědětVymazat