Počet zobrazení stránky

pátek 4. ledna 2019

Nejsem liberál.

Protože v poslední době často slyším námitky typu “jak tohle může říct liberál?” a podobně, stále víc cítím potřebu sebedefinovat svou filozofii a “víru”, kterou žiju. 

Kdybych se narodila před 100 lety, mohla bych se jednoznačně označit za klasického liberála. Od té doby se ale tento výraz dramaticky posunul, takže dneska už liberál nejsem.

Kdybychom psali letopočet o 30 let nižší, mohla bych se označit za libertariána. Od té doby se ale tento výraz silně posunul směrem k anarchismu, takže libertarián tak, jak jej dnes mnoho lidí chápe, už taky nejsem.

Co tedy jsem? Bojím se, že dnes pro to neexistuje všeobecně akceptovaný jednoslovný název, protože newspeak vsechny dřívější jasné názvy významově posunul. Musim se tedy definovat víceslovně.

Jsem pro absolutní svobodu slova. 
Jsem pro důsledné vymáhání vlastnických práv.
Jsem pro uznání několika málo za žádných okolností nepřekročitelných, tzv. přirozených práv: život, integrita těla, nedotknutelnost majetku - z nich se dá logickou dedukcí odvodit komplexní právní systém.
Jsem pro uznání faktu, že lidé nejsou stejní.
Jsem pro uznání faktu, že konání lidí žene potřeba předávat své geny dál, tudíž blaho budoucí generace má větší váhu než blaho minulé generace.
Z toho automaticky výrokovou logikou vyplývá:
Nejsem multikulturalista.
Nejsem pro regulaci nad rámec přirozených práv.
Nejsem pro zavádění jiných než přirozených práv do právního řádu, protože jejich důsledná ochrana dokáže definovat řešení prakticky jakékoliv situace.

A to je celé. Vše, co jsem kdy napsala, řekla, co sama žiju, je postaveno na těchto prostých principech. Je to pro mě něco jako stav nula, ground zero, který lidstvo nemůže vylepšit, jedině zaneřádit.

Protože dnešní newspeak tomuto stavu nula sebral název, pojmenovala jsem si ho pro sebe #free4ever.



11 komentářů:

  1. Naprostý souhlas. Mám to stejně.Jsem ráda.

    OdpovědětVymazat
  2. Já to nechápu. Mám to stejně, všichni mí přátelé to mají taky tak. Kde se bere ta většina, co to má naopak? U každých voleb jen nevěřícně kroutím hlavou. Asi žiju v nějaké bublině.

    OdpovědětVymazat
  3. A co objektivismus podle Ayn Rand?
    Vidím tu velkou shodu a protože jej neznám do hloubky, nevidím neshody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Seznamte se s tím, jak Ayn Rand zaváděla objektivismus do praxe a uvidíte, že jde zase jen o ideologii.

      Vymazat
  4. Přesně tak. Začínám být na slovo "liberál" alergická.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slovo "liberál" bylo vyprázdněno, bohužel, ale to byl záměr.

      Vymazat
  5. Přesné. Děkuji.
    Označuji se za konzervativního libertariána.

    OdpovědětVymazat
  6. V Rusku se hodně používá pro označení toho, co se skrývá pod sočasným obsahem slova liberalismus označení Liberast, což je spojení slov Liberál a Pedarast (buzerant)

    OdpovědětVymazat
  7. Plný súhlas. Šťastný a veselý nový rok a veľa zdravia celej vašej rodinke prajem :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ono je to vlastně už v Mojžíšově desateru, pokud je chceme slyšet tak, jak je Mojžíš předložil. Což vyžaduje trochu práce a zamyšlení. Manifest největší svobody podmíněný kázní a respektem a úctou. Lepší právní řád zatím lidsvo nedostalo.

    OdpovědětVymazat
  9. Dnešní dobu charakterizuji jako rozplizlost bez hranic. Jakákoliv pozice ve společnosti (jakákoliv funkce) je zpochybňována, každý kecá do všeho - dříve se to nazývalo anarchismem.
    Musí být dány nepřekročitelné hranice a za jejich porušení musí následovat trest. Jsem pro katolickou monarchii.
    A teď se do mne pusťte...

    OdpovědětVymazat