Ptaly se mě:
Proč máme ve škole na hřišti bambusové kelímky na opakované použití, když se
teď s tátou bavíte o tom, že nejsou zdravé? Protože si ve škole myslí, že
jsou lepší a ekologičtější, odpověděla jsem jim.
A s tátou
se bavíme o tom, že pravděpodobně obsahují formaldehyd, upřesnila jsem jim
dál. Konkrétně o tom, že Pražská
hygienická stanice při testu zjistila, že pět ze šesti testovaných
„ekologických“ kousků nádobí obsahuje karcinogenní formaldehyd a melamin. Takže
až vám někdo takové kelímky bude nabízet, odmítněte je.
Ptaly se mě:
Proč si to ve škole myslí, když vy si to nemyslíte? Protože si to chtějí
myslet, odpověděla jsem. Protože mnozí lidé uvažují tak, že když si něco přejí,
přeci to musí platit. Myslí si, že realita se přizpůsobí jejich přáním, ne
naopak.
Ptaly se mě: A
proč si myslíš, že by bylo lepší mít matiku místo sbírání odpadků? Protože na
sbírání odpadků si platíme z našich daní popeláře, vysvětlila jsem jim.
Vaším úkolem je naučit se nejdřív logicky myslet. A až to budete umět, tak
pracovat a vydělávat peníze, ze kterých ty popeláře budete platit. A pokud
budete umět hodně dobře a logicky myslet, tak se vám třeba podaří vymyslet
nějaký stroj, který by ty odpadky sbíral automaticky sám. Vaším úkolem ale není
sbírat odpadky místo vyučování a místo lidí, kteří jsou za to placeni. Takové
pitomosti přenechte slečně Grétě.
Opáčily: A
proč tedy se školou jdeme místo vyučování sbírat odpadky, když říkáš, že
užitečnější je matika? Protože mnozí lidé si přejí, abyste sdíleli jejich
žebříček hodnot, odpověděla jsem. Považují za důležitější předat vám jejich
žebříček hodnot, než naučit vás logicky myslet.
Proč ve škole
stávkují, zeptaly se mě mé děti.
Protože chtějí
víc peněz, řekla jsem.
A ty nechceš,
aby lidé ve škole měli víc peněz?
Takhle
jednoduché to není, odpověděla jsem jim.
Když jeden
člověk chce za svou dobrou práci víc zaplatit, je správné, aby si o víc peněz
řekl. Pokud mu jeho zaměstnavatel chce a může přidat, přidá mu. Pokud mu přidat
nechce nebo nemůže, nepřidá. Zkrátka ti dva – zaměstnanec a zaměstnavatel – se
buď dohodnou, nebo nedohodnou. Pokud se nedohodnou, třeba zaměstnanec začne
pracovat víc. Třeba tak, že učitel začne odpoledne ve volném čase doučovat
slabší žáčky a rodiče mu za to rádi budou platit. Nebo pokud zaměstnanec má
pocit, že je zneuznaný, dá výpověď a jde pracovat jinam, kde si ho budou vážit
víc. Nebo začne podnikat. Ale když někdo vydírá své zaměstnavatele tím, že do
práce nepřijde, aby si víc peněz vydupal nátlakem, neuznávám to. Z principu.
Protože neuznávám jakékoliv formy donucení.
Neuznávám,
když zaměstnanec zkouší vydírat svého zaměstnavatele. Ale ještě mnohem víc
neuznávám, když se zaměstnanci spojí do odborů a zkoušejí své zaměstnavatele
vydírat hrozbou stávky. Je to v mých očích ještě horší o to, že jde o
organizované vydírání. A ještě o další stupeň horší pak je, když cílem nátlaku
je požadavek vzít jedněm a dát druhým. A budiž bez příkras řečeno, že stávka
učitelů chce jedněm brát a druhým dát.
Pokud stávkují
státní zaměstnanci, nikdy to není o tom, že se chtějí mít líp - to je jen jedna
polovina. Celá pravda je taková, že státní zaměstnanci se mohou mít líp jedině
na úkor někoho jiného. Jiných státních zaměstnanců, kterým ubereme, nebo jim
nepřidáme. Nebo na úkor hasičů. Nebo na úkor podnikatelů a soukromých
zaměstnanců, kteří budou muset odvést vyšší daně. Nebo na úkor všech, protože
se postaví míň dálnic. Pointa není v tom, kolik peněz si učitelé zaslouží.
Pointa je v tom, že organizované vydírání, v němž jde o to jedněm vzít
a druhým přidat, nemohu uznávat, ať už jsou platy učitelů jakékoliv. Výše
požadavků neospravedlňuje metodu.
Existuje ještě
vyšší stupeň než organizovaně nepracovat s požadavkem vzít jedněm a dát
druhým? Ano. Vzít si za rukojmí děti. Děti do školy musí chodit. Nařízením
státu. Když dítě do školy nepřijde, je záškolák a zajímá se o něj sociálka.
Rodiče jsou nuceni děti do školy posílat; jsou na škole závislí. Stát tedy nad
dětmi a rodiči prostřednictvím školy uplatňuje svou moc. Rodiče si proto
nemohou tak snadno dovolit si školu znepřátelit. Když stávkuje škola, drží
rodiče prostřednictvím jejich dětí v šachu. Rodiče mají před zavřenou
bránou školy problém. Moje přesvědčení říká, že to se nedělá.
Neplnit sliby
– to se taky nedělá, kontroval jeden pán na Facebooku, když jsem si veřejně nad
stávkou povzdechla. Prý „jak mohu hájit nesplněné sliby Andreje Babiše“, zeptal
se. Neodpověděla jsem, protože v 99,9999 % případů na Facebooku ani jiné
sociální síti nic nekomentuju – můj čas je vzácná komodita. Odpověděla jsem mu
jen v duchu. Vláda slíbila přidat učitelům na tarifní složce 10 %, na
pohyblivé 5 %. Slib to byl špatný, neměl být dán, není správné slibovat, co
nemohu splnit. V realitě došlo ke zvýšení o 8 % + 2 %. Slib splněn nebyl,
to se taky nedělá. Formu nátlaku a dělání rukojmích z dětí a rodičů to však
neospravedlňuje. Vydírání není ospravedlnitelné ničím. Ani nesplněným slibem.
Stávka je sice
krajní, leč zákonný krok ve vyspělých demokraciích, pokud se zaměstnavatelem
není možná dohoda, napsal mi na Facebook jiný pán. Nekomentovala jsem to,
protože Facebook v 99,9999 % případů nekomentuju. Kdybych však pánův názor
komentovala, řekla bych mu:
Fakt, že mnoho
právních řádů světa obsahuje slovní obrat „právo na stávku“, ještě neznamená,
že jde o dobré právní řády, že to, co zákony považují za „právo“, je snad
„přirozeným právem“, a že forma vlády, která se dnes označuje za „progresívní
liberální demokracii“, je snad lepším systémem než demokracie bez přívlastků.
Řekla bych mu,
že ještě nikdy v historii lidé nevyrobili víc tím, že přestali vyrábět. Nezmoudřeli
tím, že se přestali učit. Nezbohatli tím, že nepracovali. Nevyprodukovali víc
peněz tím, že nepřišli do práce. Nezasloužili si víc peněz tím, že stávkovali.
Hlasatelům
socialismu se v průběhu dvacátého století podařilo nakukat svým ochotným
posluchačům, že koláče jsou bez práce, že zboží je bez podnikání, že bohatství
je bez práce. Lhali. Jejich posluchači chtěli, aby to byla pravda, a proto
uvěřili. Uvěřili, že přejí-li si to, pak je to realita.
Třetí pán mi napsal: Peníze se opravdu neprodukují prací. Nekomentovala jsem to. Nikoliv proto, že na internetu v 99,9999 % případů nic nekomentuju. Nýbrž proto, že s pánem, který si myslí, že prosperita se rodí na stromech, že na bohatství je nárok a že k němu není potřebná práce, nemohu mluvit. Jsme každý z jiné planety a mluvíme jiným jazykem. Taková víra je ideologií člověka, který je ochoten vzít si, co mu nepatří. Nechat se živit někým, kdo pracuje a hodnoty generuje.
Třetí pán mi napsal: Peníze se opravdu neprodukují prací. Nekomentovala jsem to. Nikoliv proto, že na internetu v 99,9999 % případů nic nekomentuju. Nýbrž proto, že s pánem, který si myslí, že prosperita se rodí na stromech, že na bohatství je nárok a že k němu není potřebná práce, nemohu mluvit. Jsme každý z jiné planety a mluvíme jiným jazykem. Taková víra je ideologií člověka, který je ochoten vzít si, co mu nepatří. Nechat se živit někým, kdo pracuje a hodnoty generuje.
Jenomže podíváme-li
se na hodnocení českých patnáctiletých studentů v mezinárodním průzkumu
PISA z roku 2015, vidíme žalostné výsledky. V matematice mají
průměrné hodnocení 490 bodů, Němci mají slušných 506 bodů, kontinentální Čína
má 531 bodů a Singapur dokonce 564! A české výsledky se v čase stále
propadají.
Nebojíš se, že
by ve škole na tebe nebo na tvé děti někdo mohl být protivný, když tohle
všechno řekneš?, byla jsem otázána. Ne – odpověděla jsem. Pro moje děti tou
nejlepší školou je vidět, že páteř se neohýbá.
(V textu jsou využity pasáže z
knihy Pikora & Šichtařová: S androidkou v posteli)
Paní Šichtařová, jako téměř vždy s vámi souhlasím. (Jsme totiž stejná "krevní skupina"). Pokud si někdo vybere nějaké zaměstnání, či dokonce povolání, pak proto, že jej ta práce baví, nebo si myslí, že tak vydělá hodně peněz. Jestliže se ukáže, že tomu tak není, je to jeho chyba a nikoliv zaměstnavatele. Takový člověk nemá stávkovat, ale buď se smířit se stavem, nebo změnit zaměstnání. Jediná věc, s kterou v článku nesouhlasím je ta vaše výhrada k poznámce onoho komentátora na facebooku, že peníze se neprodukují prací. Toho se musím zastat. Má pravdu, peníze vydávají centrální banky a ty časy, kdy na bankovkách bylo napsáno, že jejich hodnota je podložená zlatem a ostatními aktivy Státní banky československé jsou dávno pryč. Pochybuji, že to platilo tenkrát, a dnes už určitě ne. Takže peníze se prací, a i jinak, vydělávají, ale určitě prací nevznikají. To jen pro pořádek.
OdpovědětVymazatTaké jsme nedávno stávkovali s učiteli u nás ve měste, pouze lokálně a to hlavně proto, že si myslíme, že stát nedodržuje základní práva a povinnosti zaměstnance ... Je to hrozné, co si k nám stát dovoluje. Ještě, že existuje spostu článků na toto téma a dá se tak spoustu věcí dozvědět...
OdpovědětVymazat