Zdá se, že
Praha je plná peněz. Zdá se, že kdo v tom umí chodit, může na tom pěkně
vydělat. Zdá se, že hezkým příkladem může být Praha 5.
Praha 5
perlila už párkrát. Tak například známý je příběh o tom, jak si díky dotaci
z Evropské unie v rámci projektu Snížení imisní zátěže z dopravy
ozeleněním ulic pořídila za 20 milionů obří betonová koryta, pardon, chci říct
květináče, aby vzápětí zjistila, že se mezi nimi na ulicích nedá proplétat,
lidé protestují nad jejich ohavností a je nutno je uklidit někam za buk, aby
moc nezacláněly. A tento týden konečně oznámila, že květináče nabízí darem za
odvoz, když se jí dosud nepodařilo koryt jiným způsobem zbavit. Jinými slovy: To,
za co Praha byla ochotná dát dvacet míčů, trh svou neviditelnou rukou ocenil na
nulu. Tak se, vážení a milí, hospodaří s penězi daňových poplatníků.
A nyní zase pražští
radní přišli s myšlenkou, že Praha potřebuje víc umění.
I vnikla nová
komise nazvaná Komise pro umění ve veřejném prostoru. Bude rozhodovat, kde
budou stát nové sochy, památníky a další umělecká i pseudoumělecká díla i dílka.
Šéfem komise bude česko-japonský architekt Osamu Okamura. Jestli máte pocit, že
vám to jméno něco říká, nemýlíte se. Zdá se, že v ČR zažíváme jakousi lavinu
rodiny Okamurů.
Když to
zjednodušíme, smyslem nové komise je naplnit program Prahy „2 % na umění“.
Jinými slovy, 2 % investic města by měla jít do uměleckého zvelebení veřejného
prostoru. Jak známo, Praze zvelebování veřejného prostoru náramně jde.
Například taková betonová koryta se ve zvelebování úžasně osvědčila. V roce
2018 přitom šlo z městského rozpočtu na podporu umění ve veřejném prostoru 134
milionů korun. To není zrovna málo.
Záměr politiků
je bohulibý. Každý přeci ví, že každé náměstí by mělo mít svou sochu, že. To
znamená, že šetřit penězi se rozhodně nebude. Má to akorát takový drobounký
zádrhel.
Umění se totiž
dá těžko ocenit. Víme, že červená lavička Ferdinanda Vaňka, pojmenovaná po prezidentu
Václavu Havlovi, která stojí před budovou Národní technické knihovny, vyšla na
luxusních 850 tisíc. Dost alarmující částka, řekla bych. Tady ale cena za jedno
červené prkýnko na jednom červeném soudku neskončila. Daňový poplatník se prohnul
ještě jednou. Lavička nestála dlouho a hned po měsíci byla poškozena vandalem.
Radní tehdy chtěli po neznámém pachateli 150 tisíc vymáhat. Jak už to ale bývá,
po neznámém týpkovi se dokonce i známá částka vymáhá dost složitě. Pokud ovšem
znovunatření lavičky mělo koštovat 150 tisíc, nedostalo se náhodou cenově nad
nový lak u eskového Mercedesu? A kdo těch 150 tisíc asi zaplatil?
Z těch
dvou příkladů za všechny je zřejmé, že všechny podobné kulturní, potratové a
jiné komise se záměrem povinně utratit víc než sto milionů korun vždy povedou
jen k nehospodárnosti, korupci, protěžování umělců-kamarádů a vzniku mnoha
zbytečných či dokonce překážejících ohavností.
Však všichni jistě
ještě mají v paměti ostudu se sochou Věry Špinarové v Ostravě. Město
jiné, pointa stejná. Lidé se proti soše bouřili, podle nich dokonce ani nebyla zpěvačce
podobná. A to přitom nebyla žádná pásová výroba. Praha bude úplně někde jinde.
Ve chvíli, kdy se z umění udělá pásová výroba (což se udělá, když je
„nutno“ utratit pěkných pár milionů), vysokou uměleckou hodnotu nelze čekat. Zato
dobrý byznys pro zúčastněné čekat lze.
Jak to totiž
v podobných případech bývá, komise jistě bude transparentní a nestranná.
Určitě tu nebudou žádné provize, vratky a jiné formy malé domu. Nebo že by snad…?
Z ceny
lavičky za 850 tisíc přitom může vedle umělce obstojně žít i hned několik
radních. Přece neudělají jen jednu lavičku, udělají celou alej laviček! Daňový
poplatník zaplatí cokoli, daňového poplatníka se totiž nikdo neptá. Když nad
tím tak přemýšlím, tak se mi vlastně zdá, že za nějakých 850 tisíc lavičku ani postavit
nelze, cena jedné lavičky je přeci jasně nad milion. To je přeci jasné! Někdo
snad něco namítá? A kdo s tím co udělá, když umění nelze ocenit?
Praha se chová
tak, že mám pocit, že má všechny mosty v dobrém stavu, nepotřebuje linku
metra D, nepotřebuje nové podzemní parkoviště v centru, nepotřebuje
navazující radiály na tunel Blanka chrlící auta do spleti poddimenzovaných
povrchových ulic, takže dopravní zácpy jsou po otevření Blanky ještě větší než
před ním. Něco mi to ale připomíná. I za soudruhů mnoho věcí chybělo, a přesto
mělo kde spočinout oko dělnické třídy, když se vracela z továren na
neútulná sídliště vyzdobená kovovými hnusy či sochami rudoarmějců coby
demonstrací reálně socialistického umění.
Ne, nejsem proti
umění. Dokonce si troufnu říct, že za svůj kulturní život vydávám víc procent
z mého rozpočtu, než je český průměr. Jenom se mi jaksi příčí, že radnice
nemají problém s rozhazováním cizích peněz. Z cizího ostatně krev
neteče.
Žádné komentáře:
Okomentovat