Myslím, že
jsem na to konečně přišla. Osvítil mě vzácný záblesk geniality a došlo mi, jak
by měl vypadat ten správný volební program správné liberální, levicové,
progresívní strany, hodné dnešní Evropy: „Osla do každé rodiny!“
Počkejte, já
nemyslím osla jako pitomce. Jako se někdy nadává někomu nepříliš důvtipnému:
„Ty jsi ale osel!“ Já myslím osla jako osla. Jako soumara. Takové to pěkné,
milé, trochu paličaté zvíře.
A proč osla do
každé rodiny? No přeci jako ekologický dopravní prostředek, to dá rozum, ne?!
Jasně, osel je
poněkud méně honosný dopravní prostředek než třeba kůň. Jenomže zaprvé kůň je
příliš nákladný a bylo by nelevicové nutit každého do koupě nákladného koně.
Zadruhé osel je taky krapet skladnější než kůň. Ale po vzoru milionářské daně
by se dala zavést koňská daň a buržousti by si místo oslů mohli kupovat koně
zdaněné touto koňskou daní z luxusu. K tomu je nutno doplnit, že
jízdní kola by pochopitelně měla být fasována zcela zdarma, ale o tom ani není
třeba mluvit, to každému dojde samo sebou. Osel by pak byl jen takovou trochu
nadstandardní dopravní výbavou.
Myslím, že by
nás tento návrat o několik století zpět konečně katapultoval na ten správný
budoucí vývojový stupeň. Chápete přeci, jak to myslím: „Válka je mír, svoboda
je otroctví, nevědomost je síla“. To věděl už pan Orwel, který nám poskytl
důvtipný manuál pro naši zářnou budoucnost. V poslední době to zaplaťpámbu
začíná vypadat, že budoucnost se již stává přítomností. K těmto heslům si
ještě přidáme: „Úpadek je pokrok,“ zřekneme se aut a zavedeme osly.
Naši němečtí
kolegové jsou nám velkým vzorem. Uvědoměle hledají cesty, jak rychle docílit
pokrokového úpadku dopravy a zejména automobilismu: „…Pokud nově vyráběná auta nebudou značně úspornější a nebudou produkovat
výrazně méně emisí, musí zkrátka klesnout intenzita provozu. V takovém případě
přijdou na řadu vyšší energetické daně na pohonné hmoty a zavedení mýtného pro
osobní vozidla, které bude závislé na počtu ujetých kilometrů,“ řekl
k tomu kupříkladu Michael Müller-Görnert z německého autoklubu VCD
(Verkehrsclub Deutschland).
Další
uvažované možnosti, jak v Německu docílit pokrokového úpadku naší
civilizace, je zavedení víkendů bez aut nebo zavedení maximálně
osmdesátikilometrové povolené rychlosti na dálnicích. Já myslím, že od země,
která povolovala svého času neomezenou rychlost na dálnicích, je to evoluční
skok jak hrom. Náš Matěj Stropnický se ještě má od německých zelených co učit.
Důvodem takové
uvědomělosti je snaha snížit emise oxidu
uhličitého. Abychom si rozuměli: Německo si nejprve samo sobě stanovilo cíl na
snížení emisí, aby pak zjistilo, že to jaksi nedá. Namísto kýženého snížení
emisí vypukly kauzy jako Volkswagen – Dieselgate, protože automobilky
nedokázaly snížit emise tak, jak se od nich chtělo, a proto, přitlačené ke zdi,
byly donuceny podvádět. Když se tedy ukázalo, že Německo snížit emise do stanoveného
limitu „normální“ cestou neumí, namísto snížení limitu na splnitelnou úroveň se
začalo špekulírovat, jak to udělat „nenormální“ cestou.
Z neplnění
nesplnitelných limitů se ovšem nehroutí jen nejzelenější ze zelených, nýbrž i
„běžně“ zelení ve vysokých výkonných funkcích. Tak třeba německá ministryně
životního prostředí Svenja Schulze dala průchod své frustraci takto: „Je to pro mě těžké, ale musím bohužel
oznámit, že cíle, které jsme si sami stanovili pro rok 2020, nejsme schopni
dodržet.“ Vidím to zkrátka v dohledné době na ty osly.
Pokrok se vždy
dá do pohybu, když se někdo rozhodně spasit svět. A Německo se rozhoduje spasit
svět velmi často. Tak třeba jednou se rozhodlo, že zachrání všechny imigranty
světa před sháněním obživy skrze vlastní práci v rozvojových zemích, a
hle, jak je z toho celá Evropa během pár let kulturně obohacena. Pokud se
Německo rozhodne přistoupit na hlasy zelených i nazelenalých, během pár let
bude každá evropská rodina obohacena o jednoho oslího soumara.
Pravda, bude
to jako plivnutí do moře, protože – jak zjistil institut Ifo – všechna osobní
auta v celé EU za jeden rok ani nevyprodukují tolik CO2, jako Čína vyprodukuje
používáním fosilních paliv za tři týdny. Ale gesto to bude pěkné, ne? A ti
oškliví Číňané se nad sebou jistě zamyslí, a až budou dál vypouštět ty své
emise, budou se u toho jistě aspoň stydět. A to už se vyplatí!
Kdybychom
totiž nedělali taková gesta, mohla by Evropa ekonomicky prosperovat a lidé by
se mohli mít dobře a dál jezdit svými auty – no představte si tu hrůzu!
Žádné komentáře:
Okomentovat