Jak se prodávají vaše
knihy? Uživilo by vás psaní?
Uživilo. Jsme velká rodina, takže máme trochu jiné nároky,
ale ano, uživili bychom se, i kdybychom dělali jen knížky. Není to ale hlavní
část našeho byznysu.
Na jaké knize teď pracujete?
Dokončila jsem ji včera a není vůbec o ekonomice. Žádná z
našich knih není vyloženě o makroekonomice, ale vždycky k tomu nějakým způsobem
směřuje. Ta poslední je ale trochu úlet.
O čem bude?
Je o ženě, která se v zahraničí dostala do institucionální
pasti. Málem přišla o identitu a úřady ji téměř zničily. Nejdřív jsem si
myslela, že je to výplod nějaké schizofrenické mysli, když jsem ale viděla
fakta, zjistila jsem, že je to reálný příběh, v němž hrají roli i české úřady.
Zaujalo mě to hlavně proto, že se týká tématu svobody versus regulace, což mě
fascinuje. Knížka by měla by vyjít v září nebo říjnu a myslím, že spoustě lidí
šlápne na kuří oko.
Kniha Lumpové a
beránci z roku 2014 má detektivní zápletku. Zaujal vás tento žánr?
Detektivku svým způsobem připomíná i ta nová kniha. My ale
většinou neplánujeme, o čem budeme psát. Když dokončujeme knížku, tak už třeba
jeden z nás přijde a řekne, tohle je strašně zajímavé téma, o tom mám chuť
napsat, a druhý řekne, tak jo, zkusíme to. A pak zjistíme, že místo analýzy pro
klienta už máme základ nové knížky. Takhle vznikla i naše zatím poslední kniha
Roboti na konci tunelu a vlastně i Lumpové a beránci. Ta je sice na první
pohled zabalená do detektivního žánrum ale vznikla ze zakázky týkající
ekonomických záležitostí, které tam popisujeme.
Proč vám nestačí psát
jen analýzy a komentáře?
Nápad psát knížky vznikl v době, kdy se u nás schylovalo k
povinnému důchodovému spoření do takzvaného druhého pilíře. Chtěli jsme se na
to připravit, protože se nás na to klienti budou ptát, a zjistili jsme, že pro
by to bylo velmi nevýhodné. Tehdy tady ale všichni říkali, že to tak musí být,
a nikdo o tom nepřemýšlel. Tak jsme natočili klip s názvem Nechceme se pást,
který vzbudil velkou polemiku, protože vstoupil na výrazně nepřátelskou půdu.
Jak jste se dostali
od videa ke knize?
Video vzbudilo velký ohlas, všichni se nás na to ptali, ale
po týdnu už jsme měli pocit, že se opakujeme. Tak jsme odjeli na dovolenou do
Německa. Tam se v novinách psalo o knížce nějakého ekonoma o euru a stal se z
ní bestseller, přestože byla antisystémová. Já jsem se smála, že je to jak s
tím naším videem, že bychom to taky zvládli, a Vláďa říkal, tak ji napíšeme. Po
návratu jsme se do toho pustili a za 14 dní jsme měli knížku, která měla
ohromný úspěch. Tak jsme si řekli, že takto
Kdo jsou vaši
čtenáři?
Ta skupina je celkem široká, ale typickými čtenáři jsou
střední a vrcholní manažeři ve věku 35 až řekněme 60 let. Jsou to většinou
lidé, kteří se zajímají nejen o ekonomii, ale také o politiku a společenské
dění. Hodně si zakládají na tom, že si utvářejí vlastní názor. Jsou zvyklí
rozhodovat na základě informací.
Kromě knih jste
ředitelka společnosti Next Finance a máte pět dětí. Jak to všechno zvládáte?
Dodržujete pracovní dobu?
Ano. Naše pracovní doba je daná tím, že lidé přijdou ráno do
práce a chtějí si přečíst, co je ten den na finančním trhu čeká, a pak si chtějí
přečíst něco nového zase odpoledne. To jsou pevné body, ale jak si uspořádáme
čas mezi tím, je na nás. Třeba přes poledne mám dvou- i tříhodinovou pauzu, kdy
se můžu věnovat dětem. Rodinné věci ale děláme až po práci, tak od půl páté.
Pracujete z domu?
Ano, mám home office. Spoustu věcí řeším po telefonu nebo
mailu a třeba schůzky s klienty má na starosti Pikora, který neustále lítá od
čerta k ďáblu, dělá přednášky a podobně. To já kvůli dětem nedělám.
Často vystupujete na
obranu tradičních rodinných hodnot. Mluvila jste například o tom, že ženy
jsou více nastaveny na výchovu dětí a na točení se kolem plotny…
Ale já v kuchyni trávím hodně času. Děti mají po manželovi
celiakii a další potravinové alergie a to s sebou bohužel nese to, že ráno a
dopoledne vařím. Ne že strčím pizzu do mikrovlnky, ale vezmu syrové maso,
zeleninu a krájím a vařím. Velká část času s rodinou spočívá v tom, že stojím u
sporáku, nejmladší syn sedí na kuchyňské lince a hraje si s kořením a ostatní
děti se motají kolem mě a vypráví co bylo ve škole.
Říct, že to ženy
táhne k plotně, to je ale slovo do pranice.
Když někdo není úplná mužatka, tak své životní uspokojení
nalezne i v tom, že stojí u plotny a vytváří teplo rodinného krbu, že se kolem
ní motají děti a že dělá hezké prostředí v rodině. Myslím si, že to vnitřně
naplňuje velkou část žen. Chlapi jsou ale stavění tak, že potřebují lovit toho
mamuta, ať už v politice nebo v byznysu. Když se občas povede žena, která má
taky potřebu být soutěživá a dělat manažerskou funkci a jde jí to - viz taková
Thatcherová - tak to může být velmi silné. Většinou jsou to ale takové opravdu
polomužatky.
Ženy, které nejsou
mužatky, nemají podle vás zájem o veřejné působení?
Myslím, že ne. Já výraz mužatka nepoužívám pejorativně, ale
jako označení pro ženu, která nemá až takový vztah k rodině. Nelze od ní čekat
to, co od žen čekají ti, kteří volají po ženách v politice, tedy více empatie a
méně agresivity. Agresivita je těmto ženám vlastní.
Je ale otázka, jestli
zastánci většího počtu žen v politice a v byznyse chtějí, aby tam ženy vnesly
vlastnosti, o kterých mluvíte, nebo jestli prostě chtějí odstranit bariéry,
které ženám v těchto aktivitách brání.
Podle mně žádné bariéry neexistují. Já jsem se s nimi nikdy
nesetkala. Na rozdíl od chlapa si to můžu dovolit říct, protože od něj to zní
blbě, když řekne, že ženy mohou dělat cokoliv a ony to nedělají. Kdykoli jsem
chtěla nějakou funkci nebo zakázku, nebo jak to říct, kdykoli jsem se chtěla
něčeho účastnit, nikdy jsem se nesetkala s tím, že by mi někdo dal najevo,
hele, jsi ženská, ty sem nepatříš. Záleží jen na tom, co ukážu, co umím a co té
firmě přinesu, a ne na tom, jaké mám pohlaví. Těm bariérám nevěřím.
Ani v zaměstnání?
Znám ženy, které říkají, mám děti a nechtějí mě zaměstnat,
protože jsem s dítětem doma, když je nemocné. Ale já jsem tady s vámi s malým
dítětem a neberu to jako překážku, beru to jako obohacení a cítím se dobře.
Dělám dvě věci najednou - hlídám dítě a ještě si s vámi povídám. Takže ani to
nepovažuju za nějaký problém.
Kdybych dělal
rozhovor s vaším mužem, vzal by si syna taky s sebou, nebo byste hlídala
všechny děti vy?
On ho nekojí, takže by si ho s sebou nevzal.
Ale rozdíly v platech
mužů a žen existují, stejně jako příčiny, proč tomu tak je. Nebo
ne?
Já si myslím, že je to zideologizované. Nedávno jsem třeba
zjistila, že jsem se na idnes.cz stala blogerkou
roku. Tak jsem se podívala na blogy na prvních padesáti místech a zjistila jsem,
že deset z nich píšou ženy a 40 muži. Buď je to diskriminace a když čtenáři
zjistí, že blog píše žena, tak to nečtou, protože je chtějí diskriminovat. To
ale zní dost divně, že. Další vysvětlení je, že větší podíl žen než mužů prostě
nemá potřebu psát, tak nepíše, a když píše, tak o hezkých věcech, o kytičkách.
To ale není téma, které by vyvolalo nějakou zuřivou reakci a tudíž poměr 4:1
mezi populárními mužskými a ženskými blogy byl naprosto přirozený.
Není to spíš tím, že
ženy nemají čas psát blogy, protože se starají o děti, zatímco jejich manželé
vydělávají?
Tam píšou i staré paní, i studentky. Já tam taky píšu.
Vy jste výjimečná,
pracujete z domu, takže můžete mít děti v práci...
Může se stát, že maminka od malých dětí tam nemá čas psát, i
když by ráda. Spíš si ale myslím, že ženy nemají potřebu exhibovat a že v sobě
dokážou klid najít i bez toho, aby s někým soutěžili.
Proč považujete
genderovou vyváženost za hrozbu pro společnost?
Zatím si z toho dělám legraci, ale pokud se to bude vyvíjet
stejně jako dosud, tak to považuji za poměrně zásadní hrozbu pro civilizaci.
Když nebudeme muži nebo ženy, ale něco mezi tím, tak se prostě nebudeme množit
a civilizace pak za pár desítek let nebude fungovat z čistě demografických
důvodů.
Proč by zastánci
genderové vyváženosti nebo feministky nechtěli mít děti?
Pokud feministkou rozumíme někoho, kdo se považuje za
vnitřně rovnocenného k jinému pohlaví a chce stejná práva, tak jsem feministka.
Militantní feministky ale popírají rozdíly mezi pohlavími. Chlap má víc
testosteronu, žena méně, a z toho vyplývají určité rozdíly. Chlap je
bojovnější, žena víc empatická. U porodu bych nechtěla mít porodního asistenta,
protože se nedokáže vžít do mých pocitů. A stejně tak chlap, když jde večer do
hospody, tak si tam radši vezme kamaráda, protože si spolu víc rozumí. To není
diskriminace.
Oni přece neříkají,
že ženy nejsou jiné. Ale to, že jsou ženy, by jim nemělo bránit dosáhnout
stejných…
Jakmile tam dáme kvóty, tak chceme, aby ženy navzdory jiné
povaze dělaly to stejné, co dřív dělali normálně muži. Když jim nebudeme klást
překážky, tak je to úplně něco jiného než když řekneme, že jich musí být
polovina.
Nejsou ale kvóty pokus - možná ne ideální - jak uvolnit ženám cestu?
Asi ano, ale je to blbý pokus.
A je nějaký
lepší?
Není. Jak jsem řekla, já jsem se nikdy s vyloženou
diskriminací nesetkala, tak necítím potřebu jakékoli bariéry odstraňovat. Podle
mě se hledá problém tam, kde není.
Když mluvíte o
tradičních hodnotách, o kterém období mluvíte? O době před sto lety, kdy ženy v
naprosté většině neměly zaměstnání ani volební právo, nebo před padesáti lety,
kdy se postavení žen zcela změnilo? Jestli jde o evoluční vývoj, kdy se
měl podle vás zastavit?
Dějiny jsou jako kyvadlo, které jde z extrému do extrému. I
evoluce má slepé vývojové cesty a když zjistí, že tudy to nepůjde, tak se vrátí
zpátky. Tohle je náběh na slepou cestu.
A kde je ta
křižovatka, k níž bychom se měli vrátit?
Ta křižovatka je v tom, že jsme začali zpochybňovat
například tradiční role muže a ženy. Ten bod, kde to všechno začalo, a o kterém
píšeme v Robotech na konci tunelu. Týká se to pravděpodobně období po druhé
světové válce, kdy si po všech těch děsech lidé řekli, že se budou mít rádi a
nechají se chránit státem. Přestali jsme se spoléhat sami na sebe a začali se
spoléhat na stát. To vede k pocitu, že máme na všechno nárok, ale žádné
povinnosti k druhým, povinnost postarat se o rodiče. Mám právo na to, aby mně
stát dal práci. Mám právo mít dítě, i když jsem gay. Takhle to nemůže dlouhodobě
fungovat.
Sociální stát vznikl
jako reakce na situaci, kdy lidé bez sociálních jistot hledali řešení v
komunismu a fašismu.
Pokud sociální jistoty spočívají v tom, že pomůžeme rodině,
které se narodí postižené dítě, tak je všechno v pořádku. Špatné to začalo být
v okamžiku, kdy začali natahovat ruku i lidé, kteří se o sebe mohou postarat
sami. To vede k věcem jako nepodmíněný základní příjem a podobně. To už je moc
velký sociální konstrukt a systém se začíná hroutit.
Takže zanikneme, nebo
se s tím dá něco dělat?
Česká republika je v tom poměrně opožděná. Na světové poměry
jsme docela liberální ostrůvek. Máme sice EET, GDPR a já nevím co všechno, ale
ve srovnání se světem jsme stále ještě liberální. Já si ale myslím, že pořád
ještě existuje možnost zařadit zpátečku. Otázkou je, jestli to nepřijde moc
pozdě, když už budem demograficky na sestupu. Nedá se to ale zvrátit tím, že si
řekneme, že v příštích volbách zvolíme toho a toho a ono to bude fajn. Na to
jsme příliš propojení s okolním světem a populistické strany to nezvrátí. Ta
nálada se musí vychýlit pro celou Evropu, což se možná za pár desítek let
stane, až toho sociálna a genderů bude moc. Pak to narazí na své limity, začne
se to vracet a dorazí to i k nám.
Existuje alternativa?
Třeba Donald Trump ve Spojených státech, nebo někdo jako Slušní lidé u
nás?
To není žádná alternativa, to je katastrofální populismus.
My máme buď ultralevici, levici nebo nějakou třetí cestu, která sama neví, co
je. Co je ANO, levice nebo pravice? Pravici dnes reprezentuje strašně malá
skupina, která navíc sama sobě moc nerozumí. ODS podpoří do Senátu Pavla
Fischera, což je levičák jako řemen.
Vy si vyberete v
nabídce českých politických stran?
Mám velké potíže u nás, a měla bych je, i když se podívám do
zahraničí. To je celosvětový trend evropsko-americké civilizace.V amerických
prezidentských volbách Clintonová versus Trump bych skutečně nevěděla. Možná
bych se opila a hodila to Trumpovi, ale nejsem si jistá.
Ohrožuje nás kromě
rozpadu tradičních hodnot i hospodářský vývoj? Máme se bát další krize?
Pomalu padáme do recese, ale to je normální vývoj a není
není třeba kvůli tomu panikařit. Je to i žádoucí, protože to ekonomika
potřebuje. Musíme ale se pokusit zabránit tomu, aby ta krize pokud možno neměla
parametry velké finanční krize, kterou jsme zažili v roce 2008.
Jak bychom toho mohli
dosáhnout?
V roce 2008 došlo k tak hluboké krizi kvůli systémové
předlužení na všech úrovních ekonomiky, u domácností, podniků i států. Jediným možným
lékem bylo nechat to vyhnít a předlužené nechat zbankrotovat, aby se ekonomika
očistila. Místo toho se ale zjednodušeně řečeno natiskly nové peníze a jimi se
fiktivně uhradily dluhy, které se přesunuly na vyšší úroveň.
Ten dluh ale pořád existuje, například ve formě dluhopisů
nakoupených Evropskou centrální bankou. Proto ten problém pořád bublá pod
pokličkou. Je tady ohromný balík ztrátových úvěrů, které se zatím daří rolovat.
Pokud ale dojde k nárazu, tak se za určitých okolností znovu objeví a přijde
stejná systémová krize jako v roce 2008.
Co s tím tedy můžeme
dělat?
Neměli bychom se snažit zabránit hospodářské krizi, ale
spíše neprohlubovat už tak velké ekonomické nerovnováhy. Neměli bychom
zhoršovat předluženost, uměle zvyšovat ceny akcií, neměli bychom mít záporné
úrokové sazby. Když se takových nerovnováh nakumuluje víc, hrozí, že recese
přeroste v krizi úplně jiného chararkeru - takovou, jaká nastala v letech 1929,
1998 a 2008.
Vy jste analyzovala
dopady případného Czexitu a a zjistila jste, že by nás vlastně nijak negativně
nepoznamenal. Měli bychom tedy odejít?
To je trošku nedorozumnění. Snažila jsem se vyvrátit určité
mýty, třeba že když vystoupíme z EU, staneme se automaticky součástí Ruska. To
ale nemá s EU nic společného, to je otázka NATO a bezpečnostních struktur.
Jestli by Czexit byl pro nás tragédií nebo ne je otázka ekonomická, to je
naprosto klíčová rovina.
Takže ekonomicky by
nás to nepoškodilo?
Kdyby byly všechny strany rozumné, mohli bychom získat
status Norska nebo Švýcarska, uzavřít bilaterální smlouvy s jednotlivými zeměmi
a mohli bychom s EU vycházet naprosto bezproblémově. V tom případě by nás
Czexit nepoškodil. Podmínkou ale je, aby byly obě strany rozumné, což bohužel
nejsou. Ani u nás, ale hlavně v EU, což vidíme na tom, jak se EU mstí Velké
Británii. Volný obchod s Británií by byl přínosný i pro EU.
EU ale od počátku
říká, že buď všechny svobody včetně volného trhu, nebo žádnou. Není spíše
problém britské vlády, že neví, co přesně chce?
Britská vláda má manévrovací prostor omezený výsledkem
referenda. EU by se měla snažit zachovat volný trh, protože je to výhodné pro
její občany. To, že někdo vystoupí z EU, nemá přece žádný vliv na volný
trh.
Myslíte, že by EU
měla dát Británii, co chce?
Ano, protože by to bylo výhodné i pro unii, nejen pro
Británii. Je v podstatě nepochopitelné, proč se tak EU chová. Proto je na místě
výraz msta, případně demonstrace síly vůči dalším zemí, které by možná chtěly
EU opustit. Takže Czexit by byl bezproblémový, kdyby se takto EU nechovala,
jenomže ona se takto chová a vůči nám by byla natolik problematická, že by nás
to poškodilo. Jiná otázka je, jestli by poškození po případném Czexitu bylo
stejně velké jako poškození vyplývající z možných dalších budoucích opatření a
regulací EU, které by pro nás mohly být likvidační. Ta věc rozhodně není
černobílá. Diskuze se vede na poli emocí, nikoli ve věcné rovině.
Hovoří se také o
investicích mezinárodních, jejichž příliv by se zřejmě ztenčil.
Proč tedy investujeme v Egyptě nebo ve Švýcarsku? To jsou
zase emotivní kecy. Firmy by tady investovali, pokud bychom byli součástí
volného trhu. Ten ale nemá vůbec nic společného s EU. Když mluvíme o vystoupení
z EU, mluvíme o politické unii, ne o volném trhu. Kdyby nám EU chtěla zakázat
přístup na volný trh, byla by to msta, nikoli důsledek Czexitu.
Řada nadnárodních
investorů se dnes rozhoduje mezi Českem, Polskem, Slovenskem a dalšími zeměmi
EU. Je otázka, co by odchod z EU udělal s českým právním státem a zárukami, na
které tyto firmy spoléhají.
To je určitý argument. Ale ani teď to není u nás v tomto
ohledu nijak slavné.
Nemáte obavy, že vaše
kritika regulací, Evropské unie a dalších fenoménů se potkává s různými
národoveckými a extremistickými proudy? Nemáte pocit, že jim s prominutím
děláte užitečného idiota?
To neumím posoudit. Já se myšlenkově necítím být součástí toho proudu, to vůbec ne. Je fakt, že spousta lidí, do nichž bych to vůbec neřekla, se na mě nalepila, sledují mě a citují. Vůbec nechápu, proč si myslí, že máme něco společného. Já bych se nikdy nepodepsala pod to, co říkají, ale oni se podepisují pod to, co říkám já.
Kdy jste si toho
všimla?
Tak před dvěma, třemi roky. Trošku mě to mate a vykládám si
to tím, že určité populistické proudy identifikovaly pnutí ve společnosti,
začaly ho využívat a protáhly to do nezdravého extrému. Ale ta pnutí ve
společnosti mně zajímají taky. Souvisí to s ekonomií, kde kritizuji špatná
opatření, a populisté se chytají stejných témat. My ale nabízíme jiná řešení. A
pokud jde o toho idiota…
Já to myslel obrazně, pardon…
V pořádku, já nejsem urážlivá. Funguje to tak, že napíšu
blog nebo článek a různé weby to převezmou. Kdybych vyhledávala, kdo to všechno
zveřejní, tak nedělám nic jiného. Někdy mi vyčítají, že publikuji na určitých
serverech, ale já mám dvě možnosti: buď budu zticha, protože v mainstreamových
médiích není možné říkat určité věci, a nebo dám rozhovor webu, jehož pověst je
na hraně. Je to cena za to, že nejsem zticha. U nás už jsou jen prosystémová
nebo jasně propagandistická média. A když jednomu nevyhovujete, tak jdete do
druhého.
Žádné komentáře:
Okomentovat