Pojem „Fake
news“ se stal symbolem doby. Dokud se o fake news mluvilo „jen“ v souvislosti
se zprávami sdílenými na sociálních sítích, dávalo to smysl.
Jenomže ta
doba, kdy se za kolbiště fake news považoval Facebook či Twitter, je už pryč. Posunuli
jsme se na nový level. Dneska už lidé nevěří ani médií. Co médiím – nevěří ani
veřejnoprávním médiím. A dobře tak. Jsou to v rostoucí míře právě
veřejnoprávní média, která se často pokoušejí o svůj svérázný výklad pravdy a namísto
toho, aby „jen“ informovala a nechala na příjemcích zpráv, aby si fakta
vyložili po svém.
Tedy ne že by
soukromá média excelovala v nestrannosti. Jenomže už jejich název –
soukromá – jaksi naznačuje, že stoprocentní nestrannost se od nich čekat ani
nedá. Tu patří nějakému oligarchovi a mají za úkol vykládat pravdu v jeho
prospěch, tu zas patří nějakému ultralevičákovi a mají za úkol informovat
ideologicky. Tu jde zase o prvoplánový bulvár mající za úkol o podstatných
věcech neinformovat nejlépe vůbec. Tak třeba u britského The Guardian nebo u
českého Práva se nikdo nebude podivovat, že vidí svět levicově, u francouzského
Closer nebo českého Expresu se nikdo
nebude divit bulvárním informacím. A tak dál. A je to tak naprosto v pořádku,
protože ta média se ke svému pohledu na svět otevřeně znají, takže nic proti
němu. Ale veřejnoprávní média si povinně platíme proto, abychom tuhle směsici
soukromých zájmů neutralizovali a získali aspoň jeden nezávislý zdroj, který
bude zaručeně objektivní. Jenomže – on není.
Třeba Českou
televizi v žádném případě za nestrannou považovat nemůžeme. Sluníčkový
postoj ke světu z ní přímo září a z její publicistiky čiší snaha
pravdu vykládat, nikoliv o ní informovat. A britská BBC, která
mimochodem je pro ČT velkým vzorem, zašla ještě dál. Hrůza, jakou předvedla
přednedávnem moderátorka BBC Emily Maitlisová při rozhovoru s maďarským
ministrem zahraničí, víc připomínala kvokající potrefenou domovnici než nestrannou
žurnalistiku.
Jenomže to už
problém je. Jakmile se totiž
vytratila důvěra v nestrannost jakýchkoliv
médií, nejen těch soukromých, už ta veřejnoprávní nemá smysl platit. A hlavně
se tím brutálně rozmohla skepse veřejnosti vůči každé informaci. Pozor, to není jen naše lokální záležitost; to je
jev doslova celosvětový.
V USA
nedávno proběhl průzkum agentury Gallup, podle něhož je důvěra Američanů vůči
médiím na historickém dně. 62 procent z nich prý považuje zprávy za
zaujaté a zkreslené. A většina Američanů si v průzkumu nebyla schopna
vzpomenout ani na jedno médium, které by považovali za objektivní.
O tom, že
veřejnoprávní média jsou sama svou vlastní funkcí poněkud zmatena, svědčí třeba
i tabulky sledovanosti. V nich se kupříkladu Česká televize běžně
porovnává se soukromou Novou a poměřují si sledovanost – jenomže sledovanost je
ryze komerčním faktorem! Veřejnoprávní médium se nemůže porovnávat s komerčním
médiem, protože jeho definičním znakem by mělo být právě to, že komerční není a
že se nehoní za senzačními a neobjektivními zprávami.
Eroze víry
v média je mnohem větším problémem, než se na první pohled může zdát. Lidstvo
nějaký druh „víry“ ke svému fungování, zdá se, potřebuje. Jinak je zmateno a vymýšlí
si skopičiny. Tou vírou nemusí být náboženství. Tou vírou může být třeba i
„víra ve vědu“, nebo „víra v lékaře“, nebo „víra v média“ a podobně.
Pokud se tyhle základní stavební kameny společnosti naruší, destabilizuje se
společnost celá. Nejprve začne růst podpora populistům těžkého kalibru.
Tradiční společenské elity ztrácejí kredit, klasické politické strany ztrácí
podporu. Lidé se obracejí k všelijakým pofiderním a okultním oborům a
nezřídka si pak dobrovolně zvolí nějakého diktátora, který v lepším
případě jejich svobodu na dlouhá léta omezí, v horším rozpoutá válku.
Takové zlomy,
které vždy byly doprovázeny ztrátou víry a důvěry v tradiční instituce,
můžeme sledovat napříč celými dějinami. Od odstartování třicetileté války,
která byla vyvrcholením sporů mezi římskokatolickou církví a „moderními“
protestními církvemi, přes uvolnění cesty komunismu kvůli zklamání a ztrátě
důvěry v kompetentnost tradičních stran po válce. Příkladů by se našla
přehršel napříč věky a regiony. Kam ztráta důvěry v žurnalistiku povede
dnes, těžko soudit, ale faktem je, že důsledky tu už jsou. Po celém světě
upadají tradiční pravolevé strany a společnost se štěpí. Na jedné straně bují
fanatický levicový liberalismus uchylující se k takovým podivnostem, jako
popírání biologickým rozdílů mezi pohlavími. Na druhé straně nastupují těžko
zařaditelní populisté, jejichž jedinou „kvalifikací“ je, že brojí proti skupině
první.
A hloupost
veřejnoprávních médií spočívá v tom, že namísto toho, aby informovala
objektivně, v drtivé většině případů podporují skupinu první. Čímž si pod sebou
sama podřezávají větev, jelikož si zadělávají na to, aby byla zlobou skupiny
druhé smetana. Taková dobrovolná sebevražda.
Žádné komentáře:
Okomentovat